لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

فضانوردان آمریکایی، روسی و ژاپنی عازم ماموریت مشترک شدند


از راست: اونیشی، ایوانیشین و رابینز
از راست: اونیشی، ایوانیشین و رابینز

فضانوردان آمریکایی، روسی و ژاپنی برای انجام ماموریتی چهار ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ا.ف.ب)، از پایگاه روسی بایکونور در قزاقستان، عازم فضا شدند.

کیت رابینز، فضانوردی آمریکایی، به نخستین ماموریت خود رفته است؛ او در عین حال نخستین زن از زمان بازگشت ساماناتا کریستوفرتی ایتالیایی از ایستگاه فضایی بین‌الملل، «ا.ف.ب»، است.

آناتولی ایوانیشین، دومین ماموریت خود را انجام می‌دهد و تاکایو اونیشی ژاپنی هم قبلا خلبان هواپیمای مسافربری بوده است.

ماموریت این سه نفر مدتی به تاخیر افتاده بود، چون مقام‌های فضایی روس در حال به‌روز کردن نرم‌افزارهای شاتل سویز بودند؛ فضاپیماهای سویز، از پنج سال پیش به این سو، و با پایان کار شاتل‌های آمریکایی، ماشین‌های اصلی برای عزیمت به «ا.ف.ب» هستند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، روسیه، نروژ، ژاپن، برزیل و فرانسه ساخته شده‌است. این ایستگاه در مدار زمین حرکت می‌کند؛ ترکیبی از چندین پروژه فضایی‌ست و از سال ۱۳۷۹ تا کنون، با حضور فضانوردانی از سراسر جهان، بی‌وقفه به کارهای پژوهشی خود ادامه داده‌است.

خانم رابینز یک زیست‌شناس مولکولی‌ست. او نخستین انسانی خواهد بود که در «ا.ف.ب» به کار تعیین توالی دی‌ان‌ای خواهد پرداخت. چیدمان واحدهای دی‌ان‌ای را می‌توان با استفاده از فناوری‌هایی شناسایی کرد.

آقای ایوانشین پیش‌تر مهندس پرواز بوده است. نخستین ماموریت فضایی او در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای مدت ۱۶۵ روز انجام شد.

آقای اونیشی نیز یازدهمین شهروند ژاپن است که به مرکز فضایی فرستاده می‌شود.

سمفونی ا.ف.ب همراه تصاویری از این ایستگاه و زمین مادر​

XS
SM
MD
LG