لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

ائتلاف مخالفان بشار اسد رئیس جدیدی تعیین کرد


نشان ائتلاف ملی سوریه
نشان ائتلاف ملی سوریه
ائتلاف ملی سوریه، که تشکل اصلی مخالف بشار اسد و دولت سوریه به شمار می‌رود، پانزدهم تیرماه، احمد عاصی الجَربا را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد.

این رئیس جدید بنا به اعلام ائتلاف ضد دولتی سوریه از زندانیان سیاسی پیشین در آن کشور است و ۵۵ رای از ۱۴۴ رای را به دست آورده است.

سه نفر نیز به عنوان معاونان آقای جربا انتخاب شده‌اند. یک نفر از این معاونان از اعضای اخوان‌المسلمین سوریه است؛ تشکلی که با رخدادهای اخیر مصر و سرنگونی دولت برآمده از اخوان‌المسلمین آن کشور، بیم ضعیف شدن آن می‌رفت.

ائتلاف ضد دولتی سوریه طی سه ماه گذشته و پس از استعفای معاذ الخطیب، رئیس پیشین خود، رهبری مرکزی نداشته است.

در این مدت جرج صبره به عنوان رئیس موقت این ائتلاف فعالیت می‌کرد.

جربا، زاده سال ۱۹۶۹ در قامشلی‌ست.

پیشتر گفته می‌شد که ائتلاف ملی سوریه به سه جناح اصلی اخوان‌المسلمین، جناح مصطفی صَباغ، با حمایت قطر، و جناح احمد جربا با حمایت عربستان سعودی تقسیم شده است.

انتخاب رئیس جدید این ائتلاف همزمان است با شدت گرفتن حمله نیروهای دولتی سوریه به شهر حمص که از مهم‌ترین شهرهایی به شمار می‌رود که درگیری برای باز پس گرفتن آن از دست شورشیان ادامه دارد.

عملیات گسترده‌ای علیه شورشیان در این شهر از هفته گذشته آغاز شده است.

نیروهای دولتی طی روزها و هفته‌های گذشته توانسته‌اند کنترل برخی مناطق استراتژیک سوریه را در دست گیرند و ضرباتی به شورشیان وارد کنند.

حزب‌الله لبنان نیز در این نبردها با نیروهای دولتی سوریه همکاری می‌کند؛ آنچه انتقادهای بین‌المللی را علیه این گروه همراه داشته است.

شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه به روایت کنشگران حقوق بشر آن کشور از صد هزار نفر گذشته است و کشورهایی که قرار بود کنفرانس صلحی برای برون‌رفت از بحران برپا کنند، هنوز موفق به انجام این کار نشده‌اند.

تاریخ برگزاری این کنفرانس به تعویق افتاده است و در این زمان هوادران طرف‌های درگیر در جنگ، دیگری را از بدتر کردن اوضاع نهی کرده است.

روسیه و ایران از هواداران دولت سوریه، و آمریکا، عمده کشورهای عربی، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از هواداران ائتلاف ملی به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG