لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

هفت نفر در رابطه با کشتار «نیس» بازداشت شده‌اند


سربازان ارتش فرانسه در حال گشت‌زنی در خیابان‌های پاریس، پس از کشتار نیس
سربازان ارتش فرانسه در حال گشت‌زنی در خیابان‌های پاریس، پس از کشتار نیس

رسانه‌های فرانسوی می‌گویند تا کنون هفت نفر در رابطه با حمله مهاجم کامیون‌سوار به جمعیت مردم در نیس، که به کشته شدن ۸۴ نفر از آن‌ها انجامید، بازداشت شده‌اند. پلیس هنوز به مدرک قابل‌توجهی در مورد ارتباط مستقیم فرد مهاجم با گروه «حکومت اسلامی» دست نیافته است.

به گزارش ۲۸ تیر ماه خبرگزاری فرانسه، مهاجم، که یک تونسی‌فرانسوی به نام «محمد لحویج بوهلال» معرفی شده، در یک پیامک که پیش از حمله ارسال شده از «خرید یک تفنگ دستی ۷.۶۵ میلی‌متری ابراز رضایت کرده‌است».

یک شهروند آلبانیایی که مظنون به فروش این اسلحه دستی به بوهلال است، در خود نیس بازداشت شده؛ علاوه بر او شش نفر دیگر نیز در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

در عین حال شبکه «فرانس۲۴» می‌گوید همسر او که تحت بازجویی قرار داشت، آزاد شده‌است. یک منبع نزدیک به تحقیقات گفته هیچ اتهامی به او زده نشده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز از یک منبع نزدیک به روند تحقیقات، نقل کرده که مهاجم چند روز پیش از حمله، در کنار کامیونی که از آن استفاده کرده، «سلفی» گرفته است.

«افسرده»، «عصبی»، «اخیرا افراطی‌شده»

به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی از دوستان و بستگان مهاجم، او را فردی معرفی می‌کنند که الکل زیادی مصرف می‌کرد و هرگز به مسجد نمی‌رفت.

از سوی دیگر یک منبع پلیس اظهار داشته برخی دیگر از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، گفته‌اند او «اخیرا به اسلام افراطی متمایل شده بود».

به گزارش این خبرگزاری، کسانی که بوهلال را می‌شناختند او را فردی با سابقه افسردگی و خشونت توصیف کرده‌اند.

شبکه خبری «فرانس۲۴» و خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های آن کشور گفته‌اند هنوز رابطه مستقیمی بین مهاجم و گروه «حکومت اسلامی» پیدا نشده است. این گروه پیشتر مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

ادوین باکر، استاد مرکز تروریسم و ضدتروریسم در دانشگاه لیدن، به «فرانس۲۴» گفته است ادعای این گروه لزوما اشاره به ارتباطی مستقیم با فرد مهاجم نمی‌کند.

برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، پیشتر گفته بود «به نظر می‌رسد [محمد لحویج بوهلال] خیلی سریع افراطی شده بود».

روند کند شناسایی قربانیان

گزارش شده است که روند شناسایی هویت کشته و زخمی‌شدگان به کندی پیش می‌رود.

به گفته وزارت بهداشت فرانسه، در مجموع ۸۴ نفر تا کنون در پی حمله بوهلال در نیس کشته شده‌اند. ۸۵ نفر هنوز در بیمارستان هستند که حال ۱۸ نفر از آنها وخیم است.

با این همه تنها هویت ۵۲ نفر از کشته‌شدگان رسما مشخص شده و هنوز افرادی هستند که خبری از دوستان و بستگان خود ندارند.

۲۷ تیر ماه هویت سومین آمریکایی کشته‌شده در نیس مشخص شد؛ دانشجویی ۲۰ ساله که از روز حمله در نیس مفقود شده بود.

گردشگرانی از اوکراین، سوئیس، آلمان و روسیه نیز در میان کشته‌شدگان هستند. دست‌کم ۱۰ نفر از قربانیان کشتار نیس را کودکان تشکیل می‌دهند.

به گفته وزارت کشور فرانسه در حال حاضر از صد هزار نفر، از نیروهای ژاندارم تا پلیس و سربازان ارتش فرانسه، برای محافظت از شهروندان استفاده می‌شود.

وزیر کشور فرانسه روز گذشته خواستار پیوستن جوانان و «میهن‌پرستان» به نیروهای عملیاتی ذخیره، با هدف افزایش امنیت در آن کشور، شده بود.

XS
SM
MD
LG