لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۰

رسانه‌های فرانسوی: عامل حمله در نیس یک تونسی‌فرانسوی بود


کامیونی که مهاجم سوار آن بوده
کامیونی که مهاجم سوار آن بوده

رسانه‌های فرانسوی و خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابعی در پلیس فرانسه می‌گویند عامل حمله مرگبار با کامیون به جمعیت مردم در «نیس» یک تونسی‌فرانسوی زاده تونس بود، که در فهرست افراد تحت نظر پلیس قرار نداشت.

رویترز می‌گوید یک منبع پلیس گفته این مهاجم ۳۱ ساله در فهرست تحت نظر نیروهای امنیتی فرانسه نبود، اما برای پلیس، به خاطر جرایمی مانند دزدی و خشونت، چهره‌‌ای شناخته شده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رسانه‌های محلی آن کشور نقل کرده که این مرد احتمالا مقیم شهر نیس بوده‌است.

روزنامه «نیس-ماتین» می‌گوید فرد مهاجم که پلیس او را از پا درآورده، در کامیون، تفنگ و نارنجک داشت.

همزمان شمار کشته‌شدگان حمله در این شهر فرانسوی به ۸۴ نفر رسیده در حالی‌که حال دست‌کم ۱۸ نفر نیز وخیم است.

فرد مهاجم با یک کامیون، به جمعیت مردم که برای تماشای مراسم ملی «روز باستیل» جمع شده بودند، حمله کرده است.

فرانسوا اولاند در یک برنامه تلویزیونی در بامداد روز جمعه گفته است آنچه که در «نیس» روی داد یک حمله تروریستی‌ست و نمی‌توان آن را انکار کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز این واقعه را یک «حمله وحشتناک» نامیده که به نظر «تروریستی» می‌رسد، و آن را «شدیدا» محکوم کرده است.

در حال حاضر نیروهای ضدتروریستی فرانسه در حال تحقیق در مورد واقعه مرگبار نیس هستند و ستاد بحرانی نیز در وزارت کشور تشکیل شده‌است.

شاهدان ماجرا گفته‌اند، مهاجم کامیون‌سوار، در زمانی به جمعیت مردم حمله کرده که آنها در حال تماشای آتش‌بازی مراسم روز باستیل بودند.

مهاجم پس از نزدیک شدن به جمعیت بر سرعت خود افزوده و مردم را زیر گرفته‌است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله نیس را برعهده نگرفته‌است. پیشتر در حملاتی مرگبار در پاریس در آبان ماه گذشته، که حکومت خودخوانده اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۱۳۰ نفر جان خود را از دست دادند.

یک سال پیش از آن نیز در جریان حمله مسلحانه افراطیون به دفتر هفته‌نامه طنز شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودی در پاریس، ۱۹ روزنامه‌نگار و کارتونیست و شهروندان دیگر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG