لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

حملات به روستاییان و کلیسایی در نیجریه ده‌ها قربانی گرفت


گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه (با لباس غیر نظامی در وسط) در محل انفجار هفته گذشته در آبوجا
گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه (با لباس غیر نظامی در وسط) در محل انفجار هفته گذشته در آبوجا

شبه‌نظامیانی که گمان آن می‌رود وابسته به پیکارجویان اسلام‌گرا باشند، در سه حمله به روستاها و کلیسایی در نیجریه ده‌ها نفر را کشته‌اند؛ یکی از حملات در چند کیلومتری محلی رخ داده است که بوکو حرام در آن بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان را ربود و هنوز از سرنوشتشان خبری در دست نیست.

ربودن دختران نوجوان از مدرسه آنها در ماه آوریل که به دست گروه اسلام‌گرای «بوکو حرام» رخ داد، نام این شبه‌نظامیان را بیش از پیش بر زبان‌ها انداخت.

از آن زمان با وجود کمک دیگر کشورها به دولت نیجریه، نه تنها دختران ربوده شده آزاد نشده‌اند، بلکه ستیزه‌جویانی که ظن آن می‌رود با این گروه در ارتباطند، بار دیگر دست به آدم‌ربایی زده و ده‌ها نفر در حملات و انفجارهای آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

حمله روز یک‌شنبه، هشتم تیر ماه، در ایالت بورنو، به روستاهایی انجام شده که اعضای جامعه «چیبوک‌»های نیجریه در آن زندگی می‌کنند. اعضای این جوامع عمدتا مسیحی هستند.

اما دو روز پیش از آن نیز، مهاجمان در حمله‌ای جداگانه در ایالت یوبه، هفت سرباز را کشته بودند.

در یکی از روستاها دست‌کم سی جسد پیدا شده، اما این احتمال وجود دارد که جسد‌های بیشتری در میان بوته‌ها، جایی که روستاییان در آن پنهان شده بودند، یافت شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید فعالیت‌های بوکو حرام، جدی‌ترین چالش امنیتی برای بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت قاره آفریقا، یعنی نیجریه است و تلاش‌های دولت آن را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تحت‌الشعاع قرار داده است.

بوکو حرام از سال ۲۰۰۹ شورش‌ها و فعالیت‌های مسلحانه خود را آغاز کرده است؛ آنچه طی این زمان هزاران قربانی برجای گذاشته است. اما طی ماه‌های گذشته این حملات شدت بیشتری گرفته است.

با وجود آنکه مناطق شمال‌شرق، پایگاه‌های اصلی این گروه به شمار می‌روند، اما حملاتی نیز به آنها منتسب است که حتی در آبوجا، پایتخت انجام شده است.

از جمله انفجار بمبی در یک مرکز خرید، در پایتخت نیجریه، در چهارم تیر ماه و در ساعتی که مردم خود را برای تماشای بازی‌ تیم فوتبال آن کشور در جام جهانی برزیل آماده می‌کردند، دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG