لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

کره جنوبی: وزیر دفاع کره شمالی به وسیله ضدهوایی اعدام شده است


تصویری گرفته‌ شده از تلویزیون کره شمالی، هیان یانگ‌چال را در حالی سخنرانی در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد
تصویری گرفته‌ شده از تلویزیون کره شمالی، هیان یانگ‌چال را در حالی سخنرانی در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، از قول یک مقام ارشد اطلاعاتی آن کشور گزارش داد که وزیر نیروهای مسلح کره شمالی، به اتهام «خیانت»، اعدام شده است.

در این گزارش که روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، زمان اجرای این «اعدام» ۳۰ آوریل (دو هفته پیش) ذکر شده است.

به گفته سازمان اطلاعاتی کره جنوبی (ان‌آی‌اس)، هیان یانگ‌چال، وزیر نیروهای مسلح خلق کره شمالی، «با استفاده از سلاح ضدهوایی تیرباران شده است».

هان کی‌بام، معاون سرویس اطلاعاتی کره جنوبی به یک کمیته پارلمانی آن کشور گفته است که «صدها تن از مقامات رسمی» کره شمالی تماشاگر این اعدام بوده‌اند.

ژنرال هیان کم‌تر از یک سال پیش به مقام «وزارت نیروهای مسلح خلق» رسیده بود. به گزارش خبرگزاری یون‌هاپ، در برخی از مراسم رسمی، دیده شده است که ژنرال هیان خوابش برده و به دستورهای کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، حین انجام یک عملیات نظامی، بی‌توجه بوده است.

هیچ مقام یا رسانه رسمی در کره شمالی چنین خبری را تائید نکرده‌ است. هنوز مقام‌های رسمی هیچ کشور دیگری که از نزدیک رویدادهای کره شمالی را رصد می‌کنند، خبر مشابهی منتشر نکرده‌اند.

این خبر، تازه‌ترین گزارش از از اعدام‌های مقام‌های دولتی و رسمی کره شمالی، از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ‌اون، در آن کشور به شمار می‌رود.

کره جنوبی، ماه پیش گفته بود همسایه شمالی آن کشور «۱۵ مقام عالی‌رتبه» را «طی سال جدید میلادی» اعدام کرده است.

از سال ۲۰۱۱ که رهبر جوان کره شمالی جای پدر خود، کیم جونگ‌ایل، را گرفت، رسانه‌ها گزارش‌هایی از اعدام‌های آن کشور منتشر کرده‌اند که بنا بر تحلیل‌ها، دلیل اصلی آنها جنگ قدرت در پیونگ‌یانگ تلقی شده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی کیم جونگ‌اون دستور داد شوهرعمه‌اش را، که از شخصیتهای بانفوذ در ساختار سیاسی آن کشور بود، اعدام کنند.

در اقدامی که چندان سابقه‌ای نداشت، تصاویری از بازداشت و محاکمه او توسط رسانه‌های رسمی کره شمالی منتشر شدند.

وزیر نیروهای مسلح در کره شمالی، بیش از هر چیز مسئول امور ترابری و روابط بین‌المللی است. تصمیم های مهم، معمولا در کمیسیون دفاع ملی و کمیسیون مرکزی نظامی حزب کارگران کره شمالی، گرفته میشوند که در ساختار قدرت در پیونگ‌یانگ، ارگانهایی نیرومند به شمار میآیند.

XS
SM
MD
LG