لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

کره شمالی شهروند بازداشت‌شده آمریکایی را از خاک خود بیرون کرد


مقام‌های کره شمالی ۱۶ آذر ماه اعلام کردند، مریل نیومن، کهنه‌سرباز آمریکایی جنگ کره را که در خاک آن کشور بازداشت شده بود «اخراج کرده‌اند»؛ آنچه عملا به‌معنی آزادی این شهروند است.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و وزارت خارجه آن کشور نیز ساعتی پس از اعلام این خبر از آن استقبال کردند.

آقای نیومن که ۸۵ سال سن دارد و اهل ایالت کالیفرنیاست -بنا به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی- «با در نظر گرفتن مسائل انسان‌دوستانه» از زندان آزاد و از خاک آن کشور «اخراج» شده است.

ماری هرف، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا، از جمله مقام‌هایی بود که استقبال واشینگتن را از این خبر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «خوشوقتیم که آقای مریل نیومن اجازه پیدا کرد از جمهوری خلق کره خارج شده و به خانواده‌اش بپیوندد».

جو بایدن نیز علاوه بر استقبال از این خبر خواهان آزادی «کنت به» دیگر شهروند آمریکایی در بازداشت در خاک کره شمالی شده است.

خبر «اخراج» آقای نیومن از خاک کره شمالی یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که تلویزیون دولتی آن کشور گفت او از «جرایم خود در طول جنگ کره غذرخواهی کرده است».

مریل نیومن، در دهه پنجاه میلادی در زمان جنگ در شبه‌جزیره کره، سرباز نیروهای آمریکایی بوده است که در ائتلافی به حمایت از نیروهای کره جنوبی وارد جنگ شده بودند.

او ماه گذشته در آخرین روز از سفر توریستی‌اش به پیونگ‌یانگ بازداشت شد.

بازداشت مریل نیومن یک هفته پیش بود که رسما اعلام شد. او با اتهام «فعالیت‌های خصمانه» پس از ورود به خاک کره شمالی «زیر پوشش جهانگردی» روبه‌رو بود.

خانواده آقای نیومن پیشتر نگرانی خود را از وضع سلامت او اعلام کرده بودند، به ویژه که این شهروند آمریکایی از ناراحتی قلبی نیز رنج می‌برد.

کنت به، ۴۵ ساله، دیگر شهروند آمریکایی بازداشت شده در کره شمالی که هنوز در زندان و واشینگتن خواهان آزادی‌اش است، مسئول یک تور بوده است که جهانگردان را به کره شمالی می‌برد.

او به اتهام «تلاش برای ساقط کردن حکومت» به ۱۵ سال زندان و کار اجباری محکوم شده است.

دیدار از کره شمالی به‌طور عمومی به وسیله آژانس‌های ویژه مسافرتی، تحت نظارت و از اماکنی از پیش تعیین شده ممکن است.
XS
SM
MD
LG