لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

کره شمالی: در برابر خدشه به تمامیت ارضی، واکنش نشان می‌دهیم


تنش در شبه‌جزیره کره بالا گرفته، هر چند از شدت تهدیدهای زبانی هفته‌های گذشته کاسته شده است
تنش در شبه‌جزیره کره بالا گرفته، هر چند از شدت تهدیدهای زبانی هفته‌های گذشته کاسته شده است
صبح روز سه‌شنبه، کره شمالی همسایه جنوبی خود و ایالات متحده آمریکا را که ‌رزمایش مشترکی در دریای زرد انجام می‌دهند، تهدید کرد در صورتی‌که «خدشه‌ای به تمامیت ارضی» این کشور وارد شود، «انتقام بی‌رحمانه‌ای» از آنها خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، فرماندهی نیروهای جنوب‌غربی کره‌ شمالی اعلام کرد به سربازان خود آماده‌باش کامل داده است، تا «حتی اگر یک بمب حین این رزمایش وارد خاک کره شمالی شود، فوراً واکنش نشان دهند».

این فرماندهی در عین حال افزوده است که اگر آمریکا یا کره‌جنوبی «واکنش بی‌پروایی» به حرکت احتمالی کره شمالی نشان دهند، نیروهای موشکی آن کشور در نزدیکی مرز [دو کره]، بی‌درنگ وارد کارزار خواهند شد.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی از روز یک‌شنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه خواهد داشت.

سخنان فرماندهی نیروهای جنوب‌غربی کره شمالی یک روز پس از آن منتشر شده است که پارک گون‌هه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، پیونگ یانگ را تهدید کرد بهای هر حمله احتمالی، حتی در مقیاس کوچک، را پرداخت خواهد کرد.

این گفته‌ها که در مصاحبه‌ای با شبکه کره‌ای سی‌بی‌اس بیان شده، اشاره به حمله موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۰ به یک جزیره مرزی در خاک کره جنوبی دارد. در پی آن حمله دو شهروند غیرنظامی کره جنوبی و دو تفنگدار آن کشور جان خود را از دست دادند. پس از آن روابط دو کشور رو به وخامت بیشتری گذاشت.

در زمان انتخابات سال گذشته در کره جنوبی، نامزدهای انتخاباتی از دو حزب اصلی محافظه کار (پیروز انتخابات) و لیبرال هر دو از تلاش برای بهبود روابط با پیونگ‌یانگ گفتند. اما تنها اندکی پس از روی کار آمدن خانم پارگ گون‌هه، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی دستور انجام آزمایش موشکی و سپس یک آزمایش اتمی جدید را صادر کرد. در پی این آزمایش‌ها شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تازه‌ای علیه آن کشور برقرار کرد. پس از آن بود که رهبر جوان کره شمالی مستقیماً آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را به حمله نظامی تهدید کرد.

اما طی روزهای گذشته از شدت تهدیدها و تنش‌ها کاسته شده است.

روز دوشنبه یک مقام دفاعی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت بر اساس اطلاعات، موشک‌های میان‌برد کره شمالی از ساحل شرقی آن کشور دور شده است. این موشک‌ها بخشی از تهدید‌های پیونگ یانگ برای «حمله» به آمریکا و کره جنوبی به شمار می‌رفتند و گفته شده بود هر آن آماده پرتاب‌اند.
XS
SM
MD
LG