لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

آمریکا به آسیا بمب‌افکن اتمی می‌فرستد


گروهی از مخالفان جنگ و هواداران مذاکرات صلح دو کره در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده‌اند
گروهی از مخالفان جنگ و هواداران مذاکرات صلح دو کره در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده‌اند

آمریکا اعلام کرده برای رزمایش‌های نظامی خود در منطقه آسیا، بمب‌افکن‌هایی با توانایی حمل سلاح هسته‌ای می‌فرستد. همزمان با این گفته‌ها، کره شمالی دو موشک کوتاه‌برد بالستیک تازه آزمایش کرده‌است.

یک روز پیش از این رخدادها، رهبر کره شمالی، در سخنانی نه‌چندان معمول، گفته بود کشورش به توانایی کوچک کردن کلاهک‌های هسته‌ای و نصب آن روی موشک‌های بالستیک رسیده‌است. آنچه از منظر عمده مقام‌های آمریکایی، همچنان در اندازه مقدورات فنی پیونگ‌یانگ نیست.

این گفته‌ها در زمانی منتشر شده‌اند که بزرگ‌ترین رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در سواحل شبه‌جزیره کره در جریان است.

بمب‌افکن‌های بی-۲ به آسیا می‌روند

ایالات متحده ۱۹ اسفند ماه (به وقت آمریکا) اعلام کرد سه بمب‌افکن با قابلیت حمل جنگ‌افزار هسته‌ای به رزمایش‌های نظامی خود در منطقه هند-و-اقیانوس‌آرام می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال لوری رابینسون، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام، گفته‌است این بمب‌افکن‌ها از نوع «بی۲ اسپیریت»‌ هستند. ارتش ایالات متحده تنها چیزی در حدود ۲۰ فروند از این هواپیماهای استراتژیک را در اختیار دارد.

مشخص نیست این هواپیماها به کجا فرستاده می‌شوند. اما ژنرال رابینسون گفته است این اقدام، لزوم افزایش توانایی هوایی در منطقه «هند-آسیا-اقیانوس‌آرام» (شبه‌قاره هند، شرق آسیا و اقیانوس آرام) را نشان می‌دهد.

رسانه‌های رسمی کره شمالی تصاویری از کیم جونگ‌اون در کنار آنچه «کلاهک‌های هسته‌ای کوچک شده» توصیف شده، منتشر کرده‌اند

آزمایش تازه کره شمالی

بامداد ۲۰ اسفند ماه، کره شمالی نیز دو موشک کوتاه‌برد بالستیک به سواحل شرقی خود در دریای شرق (دریای ژاپن) پرتاب کرده‌است.

به گزارش یون‌هاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، برد این موشک‌ها در حدود ۵۰۰ کیلومتر بوده‌است. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته وضعیت را «از نزدیک زیر نظر دارد و آماده مقابله با تحریکات کره شمالی است».

البته پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد از سوی کره شمالی جزو اقدامات «شدیدا» تحریک‌آمیز به شمار نمی‌روند و اقدامی به مراتب معمول‌تر از آزمایش‌ موشک‌های دوربرد است.

کره شمالی تا کنون چندین بار دست به آزمایش‌های نظامی هسته‌ای نیز زده و موشک‌های قاره‌پیمای خود را با وجود تحریم‌های بین‌المللی پرتاب کرده‌است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تازگی تحریم‌های شدید و تازه‌ای را علیه پیونگ‌یانگ وضع کرده‌است.

ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های تازه، کره شمالی دست به پرتاب شش موشک کوتاه‌برد به دریا زد.

به نظر می‌رسد رزمایش آمریکا و کره جنوبی و وضع تحریم‌های تازه، به طور مشخص به تشدید اقدامات نظامی اخیر از سوی کره شمالی انجامیده‌است. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG