لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

آزمایش موشکی کره شمالی؛ کاخ سفید خواستار «تحریم‌های شدیدتر» پیونگ‌یانگ شد


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در سالگرد تاسیس «ارتش خلق» آن کشور؛ ۲۶ آوریل ۲۰۱۷
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در سالگرد تاسیس «ارتش خلق» آن کشور؛ ۲۶ آوریل ۲۰۱۷

مقام‌های سئول و ایالات متحده می‌گویند کره شمالی دست به انجام آزمایش موشکی تازه‌ای زده‌است. نوع موشک آزمایش‌شده هنوز مشخص نیست؛ این آزمایش چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کره جنوبی انجام شده‌است.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته است خواستار «تحریم‌های شدیدتری» علیه پیونگ‌یانگ خواهد شد.

خبر آزمایش موشکی تازه را خبرگزاری دولتی کره جنوبی، بامداد ۲۴ اردیبهشت ماه اعلام کرد. ساعاتی پس از آن «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» ارتش ایالات متحده تائید کرد که کره شمالی، به پرتاب یک موشک از پرتاب‌گری در کوسانگ، اقدام کرده‌است.

به گفته این ستاد، آزمایش موشکی در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به‌وقت هاوایی (نیمه‌شب تهران) انجام شده و موشک نیز در دریای ژاپن (دریای شرق) فرود آمده‌است.

به گزارش رویترز، سخنگوی ستاد ارتش آمریکا گفته است «تحقیقات در مورد نوع موشک ادامه دارد؛ پرتاب اخیر با الگوی پرتاب یک موشک قاره‌پیما همخوانی ندارد».

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، می‌گوید موشک اخیر ۷۰۰ کیلومتر پیموده است و به نظر می‌رسد آزمایش انجام‌شده «موفقیت‌آمیز» بود، هرچند هنوز نوع موشک مشخص نیست.

رسانه‌های ژاپنی به‌نقل از وزیر دفاع آن کشور می‌گویند موشک پرتاب‌شده ممکن است «نوع تازه‌ای» از موشک‌های بالستیک کره شمالی باشد.

کره شمالی مدت‌هاست در تلاش برای انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیما است، آنچه قادر خواهد بود به بخش‌هایی از خاک آمریکا برسد. ایالات متحده و متحدان آن در شرق آسیا، همواره آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده‌اند. این آزمایش‌ها در عین‌حال برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌گیرند.

آزمایش تازه، تنها چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی و پیروزی مون جه‌این، نامزد حزب لیبرال آن کشور (مخالف رئیس‌جمهوری برکنارشده از حزب محافظه‌کار) انجام شده‌است. آقای مون به‌عنوان چهره‌ای سیاسی که هوادار گشودن باب مذاکره با پیونگ‌یانگ، در کنار تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی است، شناخته می‌شود.

مون جه‌این صبح روز یک‌شنبه در جلسه شورای امنیت ملی کره جنوبی شرکت و پرتاب موشک را محکوم کرده‌است. رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفته «حتی اگر گفت‌وگویی با کره شمالی ممکن باشد، باید نشان دهیم این گفت‌وگو وقتی شدنی‌ست که پیونگ‌یانگ رویکرد خود را تغییر دهد».

همزمان مقام‌های کره شمالی در سازمان ملل متحد شدیدا از تحریم‌های اعمال‌شده علیه پیونگ‌یانگ و نیز سیاست‌های ایالات متحده انتقاد کرده و خواستار بازبینی در آن‌ها شده‌اند. هیئت نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته است تحریم‌های اعمال‌شده «حق حاکمیت و حق حیات مردم» این کشور را هدف قرار داده‌است.

کره شمالی صاحب جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست و رهبر آن کشور در چند مورد ایالات متحده و کره جنوبی را به حمله پیش‌گیرانه اتمی تهدید کرده‌است.

دولت دونالد ترامپ طی ما‌ه‌های گذشته بر فشارهای خود علیه کره شمالی افزوده‌است. آقای ترامپ بارها از پکن، مهم‌ترین متحد سیاسی کره شمالی، خواسته‌است، از نفوذ بیشتری برای توقف اقدامات پیونگ‌یانگ استفاده کند.

در ۲۸ آوریل رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان نشست ویژه‌ای در سطح‌ وزرای خارجه، در شورای امنیت سازمان ملل، خواستار آن شد تا این نهاد بین‌المللی روابط دیپلماتیک خود را با کره شمالی به حال تعلیق درآورده یا کاهش دهد. آقای تیلرسون در عین حال خواستار «اعمال بیشترین فشار اقتصادی» بر کره شمالی با «قطع هرگونه رابطه تجاری که مستقیما به برنامه موشکی و اتمی کره شمالی منفعت می‌رساند»، شده بود.

XS
SM
MD
LG