لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

سئول: موشک تازه کره شمالی قوی‌تر از موشک‌های قبلی‌ است


موشکی که کره شمالی به تازگی پرتاب کرده است
موشکی که کره شمالی به تازگی پرتاب کرده است

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید شواهد حاکی است موشکی که کره شمالی به تازگی پرتاب کرده، قوی‌تر از موشکی‌ست که در سال ۲۰۱۲ آزمایش کرده بود.

در این صورت با برد ۱۲ هزار کیلومتر، بسیاری از خاک آمریکا در تیررس موشک جدید قرار می‌گیرد.

کره شمالی می‌گوید موشکی که ۱۸ بهمن‌ماه پرتاب کرد، حامل ماهواره‌ای بود که در فضا قرار گرفته‌است.

از منظر کشورهایی مانند آمریکا و متحدان آن، این عمل به منظور آزمایش موشک بالستیک است که نقض تحریم‌های شورای امنیت به شمار می‌رود. چین نیز از اقدام کره جنوبی ابراز تاسف کرده است.

اما گفته‌های مقام رسمی وزارت دفاع کره جنوبی در ۲۰ بهمن ماه، در مورد «قوی‌تر» بودن موشک جدید، یک روز پس از آن است که مقام‌های واشینگتن و سئول گفتند در مورد قرار دادن یک سامانه فوق‌پیشرفته دفاعی گفت‌وگو خواهند کرد. آنچه با اعتراض فوری چین روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، موشک پرتاب‌شده موفق شده ماهواره‌ای که حامل آن بوده را در فضا قرار دهد. هر چند مشخص نیست که ماهواره مورد نظر قادر به انجام فعالیتی هم خواهد بود یا نه.

به گفته مقام رسمی وزارت دفاع کره جنوبی، موشک جدید شبیه «اونها-۳» است اما به نظر می‌رسد توانسته به برد ۱۲ هزار کیلومتر برسد.

در آذر ماه سال ۱۳۹۱، کره شمالی دست به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک اونها-۳ زده بود. برآوردها نشان می‌دهد نسل سوم موشک اونها بردی بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر دارد، یعنی دو هزار کلیومتر کم‌تر از موشک فعلی.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از مقام رسمی وزارت دفاع در سئول گفته است «در هر صورت ما نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد ظرفیت آن، از جمله در مورد برد دقیقش داریم».

هر دو خبرگزاری به نقل از وزارت دفاع کره جنوبی می‌گویند پیونگ‌یانگ هنوز موفق نشده به فناوری لازم برای تبدیل موشک فعلی به یک موشک تهاجمی قاره‌پیما برسد. فناوری‌ای که لازم است تا کلاهک انفجاری را از حرارت موشک حفظ کرده و مانع از نابودی آن پیش از برخورد به هدف مورد نظرش شود.

XS
SM
MD
LG