لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

کره شمالی «آماده پرتاب موشک جدیدی می‌شود»


مرزبانان کره شمالی
مرزبانان کره شمالی

بنا بر گزارش‌های منتشر شده و به نقل از مقام‌هایی در واشینگتن و سئول، کره شمالی خود را آماده پرتاب یک موشک تازه می‌کند و احتمال دارد که آزمایش تازه مربوط به موشک قاره‌پیما شود.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، ۳۰ دی ماه به نقل از «مقام‌های ارشد» نظامی آن کشور و نیز منابعی در ایالات متحده، می‌گوید «دو موشک تازه بر یک پرتاب‌گر سیار سوار شده‌اند».

بنا بر این گزارش، این احتمال مطرح شده که موشک‌ها صاحب موتورهای به‌روز‌شده‌ای هستند که پیونگ‌یانگ در بهار گذشته آزمایش کرده‌بود؛ زمانی که کره شمالی سخنانی تهدیدآمیز در حمله اتمی به خاک آمریکا نیز بیان کرد.

روزنامه چوُسان‌ایلبوُ، چاپ سئول، نیز ۲۹ دی ماه به نقل از مقام‌های امنیتی کره جنوبی گفته بود آن‌ها معتقد هستند، ارتش کره شمالی بخش‌هایی از موشکی را به محل یک پرتاب احتمالی برده، که به‌نظر می‌رسد بخش‌های پایینی موشک قاره‌پیما باشد.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در سخنرانی سال نوی میلادی، گفته بود کشورش در حال آماده‌شدن برای پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما است.

هیچ‌یک از آزمایش‌های پیونگ‌یانگ در این رابطه موفق نبوده‌اند، اما برآوردها حاکی‌ست حکومت آن کشور موفق شده دست به پیشرفت‌هایی در فناوری این جنگ‌افزار بزند.

هفته پیش شماری از رسانه‌های ایالات متحده، به نقل از یک مقام وزارت دفاع آن کشور، گفته بودند پنتاگون یک سیستم فوق‌پیشرفته ره‌گیر دریایی را، برای رصد پرتاب احتمالی موشک کره شمالی در ماه‌های پیش‌رو، نصب کرده‌است.

تازه‌ترین تحولات درحالی‌ست که هدایت کاخ سفید در روزهای آینده به دونالد ترامپ و دولت او می‌رسد. آقای ترامپ، از منتقدان سیاست‌های چین، از پکن به‌خاطر همکاری‌نکردن در محدود کردن فعالیت‌های نظامی کره شمالی انتقاد کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در میانه دی‌ماه در حساب کاربری خود در توئیتر، در واکنش به گفته‌های رهبر کره شمالی در مورد آزمایش موشک جدید، گفته بود «چنین اتفاقی رخ نخواهد داد». ⇦​بیشتر بخوانید

شماری از تحلیل‌گران و روزنامه‌نگاران در ژاپن یا کره جنوبی، معتقد هستند حیات اقتصادی دولت در کره شمالی به چین وابسته است. و در عین حال شماری از تحلیل‌گران در چین می‌گویند اقدامات پیونگ‌یانگ برای این است که کشورهای طرف مذاکره اتمی با آن، پشت میز گفت‌وگو باز گردند. ⇦​بیشتر بخوانید

کره شمالی با تحریم‌های گسترده‌ای، از جمله به‌خاطر برنامه موشکی‌اش و نیز آزمایش‌های اتمی، روبه‌روست.

XS
SM
MD
LG