لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

دور تازه مذاکرات اتمی در وین آغاز می‌شود


نمایندگان ایران و اعضای گروه ۵+۱ از بامداد روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه با هدف رسیدن به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی تهران، تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای خود را در پی توافق‌نامه آذر ماه در ژنو، این بار در وین، پایتخت اتریش آغاز می‌کنند.

پیش از آغاز این دور از مذاکرات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحایه اروپا و نماینده ارشد ۵+۱ در گفت‌وگوها، شب دوشنبه در یک «شام کاری» شرکت کردند.

خبرگزاری ایرنا، «نحوه انجام دور جدید مذاکرات» را هدف دیدار شام آقای ظریف و خانم اشتون عنوان کرده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات در حالی شروع می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تنها ساعاتی پیش از آغاز آن بر خوشبین نبودن خود در مورد نتایج آن تاکید کرد ولی گفت مخالفتی با انجامشان ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته است «در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوشبین نیستم و به جایی نمی‌رسد ولی مخالفتی هم ندارم».

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز روز دوشنبه دور تازه مذاکرات هسته‌ای را آغاز یک راه «سخت، پیچیده و طولانی» نامید.

خبرگزاری‌های ایران از سوی دیگر از قول آقای ظریف نقل کرده‌اند که پس از شام شب دوشنبه گفته است «با حسن نیت می‌خواهیم به نتیجه برسیم».

وزیر خارجه ایران در عین حال گفته است «وارد مرحله اول از مرحله نهایی شده‌ایم از این رو از مرحله اول توقع توافق نداریم، ما حتی قرار نیست در مذاکرات امروز راجع به متنی در این مرحله توافق کنیم».

در مذاکرات علاوه بر هیئت ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف و نماینده ارشد ۵+۱، نمایندگانی از ایالات متحد، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان نیز حضور دارند.
XS
SM
MD
LG