لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

نیویورک‌تایمز: در گزارش گوترش در مورد آزمایش‌های موشکی ایران انتقادها کمتر شده است


آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در تازه‌ترین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مورد آزمایش‌های موشکی ایران، انتقادهای کم‌تری در مقایسه با گزارش پیشین این نهاد، مطرح شده‌است.

این گزارش هنوز ارائه نشده و روزنامه نیویورک‌تایمز نسخه‌ای از آن را ۳۱ خرداد روئیت کرده است. تاریخ تنظیم گزارش روز ۱۴ ژوئن عنوان شده و قرار است به‌عنوان نخستین گزارش از این دست از طرف دبیرکل تازه سازمان ملل، به شورای امنیت ارائه شود.

دولت دونالد ترامپ در فوریه و ماه مه، اقدام به اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران کرد که در پیوند با برنامه‌های موشکی تهران اجرایی شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید «نرم‌تر شدن» گزارش آنتونیو گوترش، اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه به‌خاطر این‌که دولت ترامپ رویه سخت‌گیرانه‌تری را در قبال ایران در پیش گرفته و آزمایش‌های موشکی را نیز غیرقابل قبول، توصیف کرده‌است.

در عین حال، به گفته نیویورک‌تایمز، زبان معتدل دبیرکل سازمان ملل در تنظیم این گزارش، ممکن است تلاش‌ها به رهبری آمریکا، برای افزایش تحریم‌ها و فشارها بر ایران در سازمان ملل را با مشکلات و موانعی روبه‌رو کند.

در آخرین گزارشی که بان گی‌مون، دبیر کل پیشین سازمان ملل، در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل ارائه کرده بود، آقای بان گفته بود نگران آن است که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق اتمی سازگار نباشد. او در عین حال از ایران خواسته بود تا «از انجام چنین آزمایش‌هایی خودداری کند، چراکه بالقوه بر شدت تنش‌ها در منطقه می‌افزایند».

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در گزارشی که نسخه‌ای از آن را دیده، آقای گوترش نیز از تهران خواسته از انجام آزمایش‌های مشابه موشکی خودداری کند. اما نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی بان گی‌مون را بازتاب نمی‌دهد.

استفان دویاریچ، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، هنوز به گزارش نیویورک‌تایمز واکنشی نشان نداده‌است.

ایران همواره در برابر انتقادها و نیز اظهارات مطرح‌شده علیه برنامه و آزمایش‌های موشکی خود، می‌گوید آن‌ها بر خلاف توافق اتمی نیستند و جنبه دفاعی دارند. تهران می‌گوید در قطعنامه ۲۲۳۱ از ممنوعیت انجام چنین آزمایش‌هایی، سخن به میان نیامده‌است.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از گروهی از کارشناسان خلع سلاح، می‌گوید ممکن است این گزارش، احتمال تحریم ایران از طریق سازمان ملل را کاهش دهد. در عین حال آن‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که گوترش ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که تحریم‌های احتمالی جلوی برنامه موشکی ایران را نخواهد گرفت و ممکن است موضع «تندروهای» داخل حکومت ایران را قوی‌تری کند.

کاخ سفید آمریکا، در همان زمانی که دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد، سندی را منتشر کرد که حاکی‌ست دولت جدید ایالات متحده مصمم به «توسعه سامانه دفاع موشکی» برای «مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره شمالی» است. ترامپ، خود، در بهمن ماه سال گذشته گفته بود در برابر برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

بنا بر قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ایران از انجام اقداماتی که مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ست منع شده است». ایران می‌گوید موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای تولید نمی‌شوند، چراکه قصد ندارد به‌سوی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای حرکت کند. اما شماری از کشورهای متحد آمریکا در منطقه، از جمله اسرائیل می‌گویند آزمایش‌های موشکی، برای رسیدن به مرحله تولید جنگ‌افزارهایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است و خطر آن‌ نیز متوجه کل منطقه‌است.

XS
SM
MD
LG