لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

ترامپ: همه گزینه‌ها در برابر ایران روی میز است


 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید در برابر برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.
 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید در برابر برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید در برابر برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

دونالد ترامپ که با گروهی از مدیران شرکت موتورسازی هارلی داویدسون در کاخ سفید دیدار داشت، روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا در برابر ایران گزینه نظامی هم مطرح است، در پاسخی کوتاه گفت: «هیچ چیز از روی میز کنار نرفته است.»

این اظهارات تنها یک روز پس از آن است که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه به ایران به‌خاطر برنامه موشکی‌اش رسما اخطار داد.

دونالد ترامپ صبح پنجشنبه خود را هم با توییتی درباره ایران شروع کرده بود. دونالد ترامپ نوشت: «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

رییس‌جمهوی آمریکا در توییتی دیگر در ارتباط با ایران، به موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران اشاره کرد و اخطار مشاور امنیت ملی‌اش را تکرار کرد.

ترامپ نوشت: «به ایران به خاطر آزمایش موشک بالیستیک به طور رسمی اخطار داده شده است. باید از آمریکا به خاطر توافق بدی که امضاء کرده است سپاسگزار باشد».

دولت ترامپ آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای امنیت می‌داند. ایران اما این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

در بند ۳ بخش «پیوست ب» قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است: «از ایران خواسته می‌شود تا هشت سال پس از روز قبول توافق یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه‌گیری گسترده‌تر» ارایه کند، هرکدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری‌های موشک‌های بالیستیک، صورت ندهد.»

به گفته محمدجواد ظریف در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده (و «دستور» داده نشده)، که موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش نکند که به تعبیر او الزام‌آور نیست. وزیر خارجه ایران همچنین گفته موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای هم ساخته نشده‌اند.

دونالد ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی خود توافق اتمی با ایران را «توافقی وحشتناک» خوانده و وعده داده بود که این توافق را ملغی کند.

دولت باراک اوباما پیشتر تصریح کرده بود که آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست.

XS
SM
MD
LG