لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

اوباما به پوتین: کاهش ندادن بحران اوکراین بهایی تازه برای مسکو دارد


Poland -- US President Barack Obama attends a press conference at the Belvedere Palace in Warsaw, June 3, 2014
Poland -- US President Barack Obama attends a press conference at the Belvedere Palace in Warsaw, June 3, 2014
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، هشدار داد در صورتی که مسکو برای کاهش تنش‌ها در اوکراین تلاشی سازنده نکند، بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما این هشدار تازه را حین انجام گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه دوم تیر ماه بیان کرده است.

جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید اوباما از این گفت‌وگو استفاده کرده تا هشدار استوار آمریکا و غرب را در مورد مورد اوکراین به اطلاع پوتین برساند.

باراک اوباما گفته است روسیه باید دست از حمایت جدایی‌طلبان در شرق اوکراین برداشته و جلوی جریان انتقال سلاح در مرزها را بگیرد.

به گفته جاش ایرنست گرچه ایالات متحده معتقد است کاربرد راه‌حلی دیپلماتیک همچنان شدنی است، اما اگر روسیه کنشی درست برای کاهش تنش انجام ندهد، بهایی تازه پرداخت خواهد کرد.

از سوی دیگر کاخ کرملین در بیانیه‌ای که در مورد این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرده گفته است رئیس‌جمهوری روسیه خواستار شکل‌گیری یک آتش‌بس واقعی در اوکراین و انجام مذاکرات مستقیم بین طرف‌های نبردها است.

این نخستین بار، از زمان گفت‌وگوی کوتاه رهبران دو کشور در سالگرد «نبرد نرماندی» در ششم ژوئن است، که آنها در مورد بحران اوکراین با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، طرح آتش‌بسی را اعلام کرده که بر اساس آن شبه‌نظامیان تا یک هفته فرصت دارند سلاح زمین بگذارند.

این طرح برای کسانی که «جنایتی جدی» مرتکب نشده‌اند، عفو در نظر گرفته و نیز این امکان را به کسانی که می‌خواهند از اوکراین خارج شده و به روسیه بروند، فراهم می‌کند.

مهلت این آتش بس تا دو روز دیگر به پایان می‌رسد.

روسای جمهوری اوکراین و روسیه در مورد این طرح گفت‌وگو کرده‌اند.

روز شنبه ولاديمير پوتين، از این طرح حمایت کرد.

رئیس جمهوری روسیه همزمان خواستار توقف عمليات نظامی نيروهای دولتی اوکراین و جدايی‌طلبان هوادار روسيه شده است.

از سوی دیگر ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید واشینگتن اطلاعاتی در دست دارد که تانک‌هایی در پایگاهی در جنوب غرب روسیه آماده شده‌اند تا به اوکراین فرستاده شوند.

آمریکا بارها در مورد ارسال سلاح و نفرات از روسیه به داخل اوکراین یا آماده‌باش نیروهای ارتش روسیه در مرزهای آن کشور با اوکراین هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG