لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

ابراز تاسف اوباما از شدت اختلافات حزبی در آمریکا


رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، چند روز پیش از ترک کاخ سفید، در مورد تعمیق و شدت‌گرفتن اختلافات حزبی در جامعه ایالات متحده ابراز تعجب و تاسف کرده‌است. او می‌گوید باید این اطمینان را به وجود آورد که حس همبستگی میان مردم این کشور باقی می‌ماند.

آقای اوباما در یکی از آخرین گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در مقام رئیس‌جمهوری که با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس انجام شده، خواستار احتیاط رئیس‌جمهوری آینده، هواداران او و نمایندگان جمهوری‌خواه صاحب اکثریت در کنگره، برای حفظ برخی سنت‌های بنیادین و نرم‌ها شده‌است.

او گفته باید اطمینان حاصل کرد که دمکراسی همچنان در سلامت باقی می‌ماند؛ و نیز این اطمینان به جود آید که حس همبستگی نیز در میان مردم باقی می‌ماند.

او در بخشی از گفت‌وگویش می‌گوید از شدت حزبی‌شدن نگاه‌ها و افکار در میان سیاستمداران و رای‌دهندگان حیرت‌زده شده و همچنان حیرت‌زده است.

باراک اوباما در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس، مواردی را بیان کرده که از منظر او نشان‌دهنده شدت گرفتن اختلافات حزبی در کشورش است.

در یک مورد او به موضوع اتهام «حملات سایبری» روسیه به کارزار انتخاباتی آمریکا پرداخته و می‌گوید این‌ واقعیت که روسیه، یا کشورهای دیگر مانند چین و ایران دست به هک سازوکارهای آن کشور بزنند او را چندان شگفت‌زده نکرده‌است، که شدت رویکرد سیاسی و حزبی در قضاوت این موضوع: «جهان مجازی انباشته از جمع‌آوری اطلاعات و پروپاگاندا است. من بیشتر نگران این موضوع شده‌ام که عمق این موضوع در برخی حلقه‌ها تا چه اندازه‌است، که برخی از مردم اظهار داشته‌اند ولادیمیر پوتین بیشتر قابل اعتماد است تا دولت آمریکا».

او افزوده است «به نظر من، این یک چیز جدید است... و نشان‌دهنده این واقعیت که تا چه اندازه از نظر حزبی اختلاف وجود دارد که مردم فراموش کرده‌اند، ما همه عضو یک تیم هستیم».

اتهام دخالت‌های سایبری روسیه در کارزار انتخابات آمریکا برای تاثیرگذاری سوء علیه هیلاری کلینتون و دمکرات‌ها، نیز گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی و واکنش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، موضوعی‌ست که این روزها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایالات متحده پیدا کرده‌است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده تا سه ماه آینده گزارش کاملی درباره ماجرای هک ایمیل‌های حزب دموکرات آمریکا به مردم کشور خود ارائه کند. او همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر به‌تاکید گزارش‌هایی که عنوان می‌کنند روسیه «اطلاعات قابل بهره‌برداری از او» در اختیار دارد را «جعلی» توصیف کرده‌است.

هم باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، و هم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب که ۲۰ ژانویه هدایت دولت را در دست می‌گیرد، اعلام کرده‌اند که به نقش روسیه در هک حساب‌ها و کامپیوترهای دموکرات‌ها باور دارند.

XS
SM
MD
LG