لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

سفر «تاریخی» اوباما به کوبا آغاز می‌شود


تصویر رهبران آمریکا و کوبا در شهر قدیم هاوانا
تصویر رهبران آمریکا و کوبا در شهر قدیم هاوانا

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از نزدیک به ۹ دهه در سفری تاریخی به کوبا می‌رود. دیدار دو و نیم روزه باراک اوباما، در پی عادی شدن روابط دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها صورت می‌گیرد.

باراک اوباما قرار است در روز یک‌شنبه اول فروردین (به وقت آمریکا) وارد هاوانا شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر اوباما به کوبا از یک سو در ادامه نرم شدن سیاست‌های واشینگتن در قبال هاونا و از سوی دیگری تلاشی برای عوض کردن رفتار و راه‌وروش حکومت کمونیستی کوبا، انجام می‌گیرد.

روابط آمریکا و کوبا در پی به قدرت رسیدن فیدل کاسترو و سرنگونی حکومت فولخنثیو باتیستا در سال ۱۹۵۹ قطع شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس‌جمهوری آمریکا از شهر قدیم هاوانا دیدار خواهد کرد، با رائول کاسترو، رهبر فعلی و برادر فیدل کاسترو به گفت‌وگو می‌نشیند و نیز پیش از ترک کوبا به تماشای یک مسابقه بسکتبال خواهد رفت.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیش از رفتن به کوبا، در پیام نوروزی خود، به این سفر اشاره‌ کرده و گفته‌است تجدید رابطه میان ایران و آمریکا نیز شدنی‌ست.

او گفته تنها چند ماه پیش چنین سفری در تصور هم نمی‌گنجید.

کالوین کولیج، آخرین رئیس‌جمهوری آمریکا بود، که در سال ۱۹۲۸، به کوبا سفر کرد؛ سفری که برای شرکت در ششمین نشست سالانه کشورهای قاره آمریکا انجام شده بود.

در پی عادن شدن روابط واشینگتن-هاوانا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تابستان گذشته به هاوانا رفت و سفارت‌خانه ایالات متحده در هاوانا را بازگشایی کرد.

رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا، ۲۶ آذر ماه سال گذشته اعلام کردند روابط عادی دو طرف از سر گرفته می‌شود.

البته سفر آقای اوباما به معنی حل همه مشکلات و یا لغو همه تحریم‌های اعمال‌شده علیه کوبا نخواهد بود. هر چند در حال حاضر، از مواردی مانند محدودیت‌های سفری برای شهروندان آمریکایی به کوبا کاسته شده، اما لغو تحریم‌های دهه‌های گذشته، به کنگره ایالات متحده نیز بستگی دارد. اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با جمهوری‌خواهان است و کم نیستند سناتورها و نمایندگانی که با عادی شدن روابط دو کشور اعلام مخالف کرده‌اند.

در عین حال مسائلی مانند آزادی بیان، آزادی‌های مدنی و دمکراسی، فشارها بر کنشگران سیاسی و حامیان حقوق بشر همچنان بر روابط دو کشور سایه خواهد افکند. دولت کاسترو پیش از سفر اوباما اعلام کرده «آموزش دمکراسی» به آن کشور به هیچ‌وجه «در گفت‌وگوها جایی نخواهد داشت».

با این همه به نظر می‌رسد دو طرف در تصمیم خود برای عادی‌سازی روابط و بازگشت به روندی دیپلماتیک همچنان ثابت‌قدم هستند.

XS
SM
MD
LG