لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

ناآرامی‌های منطقه سبز بغداد؛ اوباما با عبادی تلفنی گفت‌وگو کرد


در پی ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در منطقه سبز بغداد و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی با نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو کرد و هر دو بهبود شرایط امنیتی را دارای «اهمیت فوق‌العاده» توصیف کرده‌اند.

کاخ سفید ایالات متحده می‌گوید در گفت‌وگوی تلفنی میان رهبران دو کشور در عین حال بر لزوم ادامه گفت‌وگوها میان احزاب و گروه‌های عراقی تاکید شده‌است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که گفت‌وگو در عراق در عین حال از آن جهت صاحب اهمیت است که «مردم عراق قادر خواهند بود خواسته‌های خود را از طریق ساز و کارهای دمکراتیک بیان کنند».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از مکالمه تلفنی خود با حیدر عبادی از اقدامات نخست‌وزیر عراق برای نهایی کردن توافق با صندوق بین‌المللی پول ستایش کرده است. او گفته جامعه جهانی لازم است از اقتصاد عراق و احیای آن در حالی‌که درگیر نبرد با «حکومت اسلامی» (داعش) است، حمایت کند.

تماس تلفنی میان اوباما و عبادی یک روز پس از آن انجام شده که درگیری‌های منطقه سبز بغداد میان نیروهای امنیتی و معترضان، دست‌کم ۴ کشته و ۹۰ زخمی برجای گذاشته‌است.

روز جمعه صدها تن از معترضان عراقی، که گفته می‌شود عمدتا هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه، هستند، به ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز حمله کردند.

نیروهای دولتی نیز برای جلوگیری از آنها، از گاز اشک‌آور استفاده و به سوی آنها شلیک کرده‌اند.

دست‌کم ۴ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند
دست‌کم ۴ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند

گزارش‌ها حاکی‌ست که معترضان از منطقه سبز خارج شده‌اند اما گروهی از آنها تهدید کرده‌اند که این بار با سلاح گرم باز خواهند گشت.

پارلمان عراق، وزارت‌خانه‌ها و سفارت‌خانه‌های خارجی در منطقه سبز بغداد قرار دارند و این منطقه همواره تحت مراقبت‌های امنیتی‌ست.

هر چند راهپیمایی‌ها و اعتراضات در بغداد هفته‌ها است که ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد خشونت استفاده‌شده در روز جمعه علیه معترضان، بیشتر از روزهای و هفته‌های سپری‌شده، بوده‌است.

مقتدی صدر خواستار رای به تکنوکرات‌ها در کابینه جدید دولت شده؛ کابینه‌ای که خود در پی بالا گرفتن اعتراضات به فسادهای گسترده دولتی به پارلمان معرفی شده‌است. این روحانی شیعه عضو خانواده‌ای عراقی با نفوذی نسبتا گسترده در آن کشور است. رناد منصور، تحلیلگر مرکز خاورمیانه بنیاد کارنگی در بیروت، به رادیو فردا گفته «جنبش اعتراضی در عراق از تابستان گذشته به‌طور جدی فعالیت می‌کند، صدها هزار نفر نیز دست به اعتراض زده‌اند و این اعتراض‌ها ادامه‌دار است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز از رهبران عراق و احزاب و گروه‌های سیاسی آن کشور خواسته بود اختلافات را کنار بگذارند تا دولتی باثبات تشکیل شود.

ادامه اعتراضات هواداران صدر در حالی‌ست که نخست‌وزیر عراق نیز هنوز موفق نشده به اختلافات خاتمه دهد. خشونت‌های روز جمعه نیز در حالی رخ داده که بیش از ۱۰۰ نفر در مجموعه‌ای از بمب‌گذاری‌های تازه‌ در بغداد کشته‌ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG