لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

نخستین گفت‌وگوی اوباما و مرکل پس از جریان «جاسوسی»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای نخستین بار پس از ماجراها و بازداشت‌های مربوط به «جاسوسی» ایالات متحده از برلین، تلفنی در مورد «روابط دو کشور، ایران و اوکراین» گفت‌وگو کردند.

در میانه تیر ماه آلمان یک مظنون ۳۱ ساله به جاسوسی برای آمریکا، از جمله بنا بر گزارش‌ها از طریق جمع‌آوری اطلاعاتی از پارلمان آن کشور، را بازداشت کرد. در پی آن برلین از نماینده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در آلمان، خواست خاک آن کشور را ترک کند.

۲۴ تیر ماه در نخستین تماس رهبران دو کشور پس از این رخدادها، آنها به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید درباره مسائلی مانند ایران نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتر خود گفته است اوباما و مرکل در مورد «اوکراین، ایران، و همکاری میان آلمان و آمریکا» صحبت کرده‌اند.

کاخ سفید جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نکرده است.

در پی انتشار اسناد ادوارد اسنودن در مورد رصد اطلاعاتی مرکل از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا و اکنون موضوع جاسوسی‌های تازه، آنگلا مرکل و دولت او در داخل آلمان در مورد رابطه با آمریکا و واکنش نشان دادن به این موضوع‌ها تحت فشار هستند. با این همه دو کشور روابط و همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته و از مهم‌ترین متحدان در مسائل بین‌المللی به شمار می‌روند.

این گفت‌وگو در زمانی صورت گرفته که رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل جمع می‌شوند تا در مورد واکنش به روسیه و اعمال احتمالی تحریم‌هایی بیشتر علیه مسکو در مورد آنچه غرب بی‌ثبات کردن اوکراین می‌نامد، گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه واشینگتن روز دوشنبه تمایل خود را برای سنجیدن موضوع تحریم‌های جدید علیه روسیه، نشان داده بود.

در عین حال آلمان و آمریکا هر دو از اعضای گروه موسوم به ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران هستند.

پیش از تماس تلفنی روز سه‌شنبه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز برای بهبود مسائل پیش‌آمده در پی گزارش‌های مربوط به جاسوسی، با همتای آلمانی خود، در حاشیه مذاکرات وین، دیدار کرده بود.

او گفته بود دو متحد، «دوستانی عالی» باقی می‌مانند.

فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز گفته بود برلین احیای روابط مشترک دو کشور را بر پایه «اعتماد» و اطمینان دو سویه خواستار است.

XS
SM
MD
LG