لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

اوباما راهکارهای جدید مبارزه با تروریسم را تشریح کرد


باراک اوباما، پنج‌شنبه دوم خرداد ماه، در سخنرانی تشریحی‌ای در مورد سیاست‌های خارجی ایالات متحده در دور دوم ریاست‌جمهوری خود، از راه‌کارهای تازه آن کشور در زمینه امنیت ملی و مبارزه با تروریسم سخن گفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در دانشگاه دفاع ملی در واشینگتن از حملات هوایی‌ای که با هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) انجام می‌شود، دفاع کرد و در عین حال گفت این حملات با کسب اطمینانی نسبی در مورد هدف قرار ندادن غیرنظامیان انجام می‌شود.

آقای اوباما گفت استفاده از هواپیماهای جنگی می‌تواند تلفات غیرنظامی بیشتری همراه داشته باشد. او همچنین گفت می‌داند که هیچ کلمه و ساز و کار قانونی نمی‌تواند چیزی را برای کسانی که بستگان بی‌گناه خود را در این حملات از دست می‌دهند موجه جلوه دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت «ما در جنگ با سازمانی هستیم که اگر جلویش را نگیریم، همین الان آماده است تا هرچه‌قدر که بتواند شهروند آمریکایی بکشد». به گفته اوباما استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آخرین گزینه است.

استفاده از پهپادها، به ویژه در مناطقی که آمریکا در آنها درگیر جنگ مستقیم نیست، با اعتراضات گروهی از مدافعان حقوق بشر روبه‌رو بوده است.

دو روز پیش سازمان عفو بین‌الملل از کاربرد این هواپیماها و کشته شدن غیرنظامیان در جریان حملات آنها از دولت آمریکا انتفاد کرده و «قانونی بودن چنین حملاتی» را زیر سوال برده بود.

استفاده از پهپادها با اعتراضات مدافعان حقوق بشر روبه‌روست
استفاده از پهپادها با اعتراضات مدافعان حقوق بشر روبه‌روست
سه ماه پیش یک سناتور جمهوری‌خواه برای نخستین بار با اشاره به شمار کشته‌شدگان حملات پهپادهای آمریکایی، گفته بود در میان کشته‌شدگان افراد غیرنظامی نیز وجود دارند.

نهادهای امنیتی آمریکا از انتشار جزئیات این حملات که محرمانه به شمار می‌روند، سرباز زده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید دولت او آماده است تا عملیات پهپادها را در مناطقی که آن کشور درگیر جنگی مستقیم نیست، با نظارت بیشتری انجام دهد.

او در ضمن گفته است در دستور جدیدی که برای استفاده از پهپادها صادر کرده، استفاده از آن را محدود به زمانی می‌کند که امنیت آمریکا «به طور آنی» در معرض خطر باشد و اولیت با «بازداشت» کسانی‌ست که مظنون به انجام یا آماده کردن عملیات تروریستی‌اند.

آقای اوباما در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع زندان گوانتانامو و ضرورت انتقال زندانیان از آن به زندان‌های فوق امنیتی در داخل خاک آمریکا سخن گفت.

او گفته است ممنوعیت مبادله زندانیان را با یمن لغو می‌کند، موضوعی که پیشتر با انتقاد جمهوری‌خواهان روبه‌رو بود، چرا که آنها یمن را کشوری قابل اعتماد برای انتقال زندانیان متهم به تروریسم نمی‌دانند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که زندان گوانتانامو در جهان به نماد نادیده گرفتن قانون به دست آمریکا تبدیل شده است.

تعطیلی گوانتانامو از نخستین وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما بود
تعطیلی گوانتانامو از نخستین وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما بود
او از نمایندگان کنگره آن کشور خواسته است جلوی اقدامات او در مورد این زندان و انتقال متهمین و محکومین به زندان‌های فوق امنیتی داخل خاک آمریکا را نگیرند.

زندان گوانتانامو از دیگر مورادی‌ست که دولت آمریکا در مورد آن با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌روست. در عین حال بستن این زندان از جمله نخستین وعده‌هایی بود که باراک اوباما در زمان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن داده بود. چهار سال پیش رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده بود تا زندان تازه‌ای در داخل خاک آمریکا به طور اختصاصی برای گروهی از زندانیان گوانتانامو اختصاص یابد. با این همه تعطیلی آن زندان هنوز عملی نشده است.

با اعتصاب گروهی چند هفته گذشته در این زندان، رئیس‌جمهوری ایالات متحده این وعده را دوباره تجدید کرده و در پی انتقال زندانیان از آن است.

در حال حاضر ۱۶۶ نفر در گانتانامو زندانی هستند که وکیلان آنها در هفته‌های گذشته اعلام کردند، ۱۳۰ نفر از آنها در اعتصاب غذا به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG