لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

انتقاد اوباما از «بیگانه‌هراسی» در سخنان ترامپ


رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر از نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو انتقاد کرده و گفته سخنان او مصداق توده‌گرایی (پوپولیسم) نیست، بلکه ناشی از «بومی‌گرایی»، «بیگانه‌هراسی» و «از همه آن‌ها بدتر؛ بی‌اعتقادی» است.

باراک اوباما، ۹ تیر، در پایان کنفرانسی خبری در کانادا، بدون آنکه مستقیما نامی از دونالد ترامپ ببرد، گفته است «کسی که هیچ احترامی برای کارگران قائل نبود، هیچ‌وقت برای عدالت اجتماعی مبارزه نکرد، تلاشی نکرد تا کودکان فقیر بتوانند صاحب زندگی مناسبی شوند یا بیمه داشته باشند» یک «توده‌گرا» (پوپولیست) نیست.

به نظر می‌رسد اشاره آقای اوباما به پوپولیسم، بیشتر اشاره‌ای به دکترین سیاسی‌ست که خواستار برقراری «خواست توده مردم» در برابر گروه کوچکی از حاکمان است. هر چند در علوم سیاسی طی سال‌های گذشته، و در کشورهای مختلف، برداشت‌های گوناگونی از پوپولیسم شده‌است، اما در آمریکا، سیاست‌مدارانی مانند ویلیام جنینگز برایان، از اعضای حزب دمکرات، که سه بار نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، از چهره‌های معروف «توده‌گرا» به شمار می‌روند. او به سیاست دوری گزیدن از جنگ، در جریان جنگ اول جهانی متمایل بود، شدیدا هوادار برپایی دمکراسی مستقیم یا توده‌گرا بود و منتقد بانک‌ها.

اوباما در سخنان خود افزوده است این دسته از سیاستمداران «برای گرفتن رای و پیروزی در انتخابات، با زدن حرف‌های جنجال‌برانگیز، ناگهان توده‌گرا نمی‌شوند. این معیار توده‌گرایی (پوپولیسم) نیست. [بلکه] این بومی‌گرایی، بیگانه‌هراسی، یا بدتر از آنها، این تنها نشانه بی‌اعتقادی است».

این بار نخست نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا از گفته‌های ترامپ انتقاد می‌کند.

در ششم خرداد ماه گفته بود رهبران کشورهای خارجی به دلایل درستی در مورد دونالد ترامپ نگران هستند. اوباما، ترامپ را بی‌اطلاعی از امور جهان متهم کرده بود.

در پی گفته‌های نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان که پس از کشتار کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو، دوباره خواستار منع ورود مسلمانان شده بود، باراک اوباما واکنش نشان داده بود: «ین آمریکایی نیست که ما می‌خواهیم و بازتاب آرمان‌های دمکراتیک ما نیست. این (پیشنهاد منع ورود) باعث امنیت بیشتر ما نخواهد شد، بلکه باعث ناامنی خواهد شد.»

دونالد ترامپ با دستیابی به آرای کافی در رقابت‌های درون‌حزبی ایالات‌های مختلف، بالقوه نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. به جز منع ورود مسلمانان، گفته‌های دیگر او نیز جنجال‌برانگیز بوده‌اند؛ از جمله کشیدن دیوار در مرز مکزیک، اعمال شکنجه و واتربوردینگ یا اخراج همه مهاجران غیرقانونی.

رقیب احتمالی او در قابت‌های پیش رو، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا است که آققای ترامپ او را متهم به «فساد» و «دروغگویی» کرده‌است.

خانم کلینتون نیز در واکنش گفته است این حملات لفظی تنها به این خاطر است که نامزد جمهوری‌خواه پاسخی برای مسائل اساسی ندارد. ⇨​ بیشتر بخوانید

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر برگزار می‌شود. باراک اوباما تا ماه ژانویه سال بعد در کاخ سفید خواهد بود.

XS
SM
MD
LG