لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

رئیسان جمهوری آمریکا و چین دیدار کردند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دوم مهر ماه، در کاخ سفید از شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین استقبال کرده است.

این نخستین دیدار آقای شی به عنوان رئیس جمهوری خلق چین از ایالات متحده است.

او در هنگام ورود به ایالات متحده، سفری که ۳۱ شهریور ماه از سیاتل آغاز شد، گفته بود دو کشور باید تلاش کنند تا از «بدبینی» بکاهند، چرا که چنین چیزی می‌تواند «عواقبی فاجعه‌بار» برای آنها و برای جهان به بار آورد.

آمریکا و چین بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی و نظامی جهان هستند.

دو کشور در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر اختلافاتی دارند که از جرایم سایبری تا گسترش نفوذ پکن (بیجینگ) در آب‌های شرق و جنوب شرق آسیا از جمله آنها به شمار می‌روند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های آمریکایی به مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات میان دو کشور اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید اوباما، در مقایسه با رابطه‌اش با عمده سران دیگر کشورها، وقت بیشتری را صرف بازسازی روابط شخصی با شی کرده است؛ اما واضح است که این موضوع لزوما نتایجی دلخواه را همراه نیاورده است.

برای نمونه، دو کشور در مورادی، مانند اقدامات اولیه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، یا به فرجام رساندن مذاکرات اتمی با ایران، همکاری‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

اما سایه مواردی مانند اختلافات مالکیتی چین با متحدان آمریکا بر سر جزایری در منطقه، یا جرایم فضای مجازی، همچنان بر روابط واشینگتن و پکن سنگینی می‌کند.

نخستین دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و چین، در جریان صرف شام، به طور خصوصی، در «بلر هاوس» (مهمان‌سرای رسمی دولت آمریکا) انجام شده است.

XS
SM
MD
LG