لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

کشف یک گونه جدید از پستانداران


یک گونه جدید از پستانداران به نام «اولینگیتو » اخیرا کشف شده است.

این جانور از نظر شمایل چیزی است بین یک گربه خانگی و یک خرس عروسکی.

به گفته مدیران موسسه «اسمیتسونیان» این اولین نمونه از جانوران گوشتخواری است که طی ۳۵ سال گذشته در قاره آمریکا کشف و شناسایی شده است.

زیستگاه «اولینگیتو» جنگل‌های انبوه و مرطوب مناطق مرتفع در کشورهای کلمبیا و اکوادور است و این جانور کوچکترین از گونه راکون‌هاست.

یکی از دانشوران موسسه «اسمیتسونیان» ده سال پیش تشخیص داد که این جانور یک گونه پستاندار متفاوت است.

کریستوفر هلگن، این دانشور موسسه اسمیتسونیان، می‌گوید به هنگام مطالعه فسیل و باقی مانده جانورانی که در موزه موسسه در شهر شیکاگو نگهداری می‌شوند، تفاوت‌های این جانور را متوجه شد که تا آن زمان آن را جزو خانواده «اولینگو»ها دسته‌بندی می‌کردند.

خبرگزاری رویتز از قول این پژوهشگر می‌نویسد که دندان‌ها و جمجمه این جانور با «اولینگو» کاملا متفاوت است. او به جای انتشار مطلبی در نشریات علمی و اعلام این خبر در ده سال پیش، تصمیم گرفت که ابتدا با کمک پژوهشگرانی که در این مناطق قاره آمریکا تحقیق می‌کنند وجود این جانور در حیات وحش را تایید کند.

با وجودیکه «اولینگیتو» ها بیشتر از میوه درختان تغذیه می‌کنند ولی آنها را در گروه گوشتخواران قرار داده‌اند چون به گفته زیست‌شناسان فک و دندان‌های آن نشان می‌دهد که به راحتی می‌تواند گوشت بخورند.

بدن آنها با موهای پرپشت و نارنجی رنگ پوشیده شده ، طول قامت آنها حدود ۷۵ سانتیمتر و وزن آنها حدود ۹۰۰ گرم است. نوع نر و ماده آنها تقریبا یک اندازه است و ماده‌ها در هر فصل باروری فقط یک توله می‌زایند و پرورش می‌دهند.

رویترز می‌افزاید که پیدا کردن این جانور در محیط زیست در جنگل‌های دامنه ‌ای شمالی رشته کوه آند کار ساده ای نیست. این مناطق با ارتفاعی حدود ۲ تا ۳ هزار متر بالاتر از سطح دریا همواره با ابر و مه پوشیده هستند. اولینگیتو معمولا شب‌ها فعال است و اکثر اوقات در لابلای شاخه‌های درختان زندگی می‌کند.

پژوهشگران میدانی موسسه اسمیتسونیان با دقت روش زندگی، عادات و محیط زیست این جانور را مطالعه کرده‌اند. کوهستان‌های آند یکی از جالب‌ترین محیط‌های وحش و زیستگاه گونه‌های متنوعی از جانداران به شمار می‌رود؛ ولی در دهه‌های اخیر تولید و قاچاق مواد مخدر و همینطور گسترش کشاورزی بخش زیادی از این جنگل‌ها را نابود کرده است.

پژوهشگران معتقند که احتمالا ۴۰ درصد از محیط زیست قدیمی اولینگیتوها تاکنون به دست بشر نابود شده ولی این گونه جانداری در خطر انقراض نیست.

نام علمی این جانور «باساریسیون نبلینا» است و با وجودیکه به تازگی شناسنامه علمی آن صادر شده از مدت‌ها پیش انسان آن را می‌شناخته ولی آن را با نوعی دیگر اشتباه گرفته بود.

مشخصات این جانور به عنوان یک گونه جدید اخیرا در باغ وحش ملی آمریکا ثبت شد و چند روز پیش نیز در یک نشریه جانور شناسی منتشر شد.
XS
SM
MD
LG