لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

خبرگزاری سعودی: عمان به ائتلاف به رهبری عربستان می‌پیوندد


قابوس بن سعید، سلطان پادشاهی عمان
قابوس بن سعید، سلطان پادشاهی عمان

خبرگزاری‌ها به نقل از رسانه‌ دولتی عربستان و مقام‌های منطقه می‌گویند عمان، کشوری که روابط نزدیکی با تهران دارد، در نامه‌ای به عربستان سعودی از قصد خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی که ریاض رهبری می‌کند خبر داده‌است.

ائتلاف به رهبری عربستان، که به گفته مقام‌های سعودی برای مقابله با تروریسم ایجاد شده، سال گذشته، و با حضور ۴۰ کشور تشکیل شد. عربستان، مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران، در برخی جنگ‌ها و درگیری‌های مهم منظقه و جهان، از سوریه تا یمن، در جبهه مقابل ایران قرار دارد. متحدان ریاض، به ویژه در منطقه خلیج فارس، نیز در این جبهه‌بندی حضوری فعال دارند.

خبرگزاری عربستان گزارش داده است که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، نامه‌ای از وزیر دفاع عمان دریافت کرده که در آن تصمیم مسقط به پیوستن به ائتلاف عربی مطرح شده‌است.

بنا بر گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمد بن سلمان قرار است در هفته‌های پیش رو، برای آماده‌سازی زمینه سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان، به عمان سفر کند.

خبرگزاری رویترز نیز خبر مشابهی را به نقل از مقام‌های سعودی و کشورهای پیرامون خلیج فارس، منتشر کرده‌است. یکی از این مقام‌ها، به رویتز گفته است «عمان در گذشته همواره مواضع و سیاست‌هایی را در پی گرفته که با مواضع کشورهای [عرب] خلیج [فارس] در مورد منطقه هماهنگ نبودند». این مقام عرب که نامش فاش نشده افزوده است نامه وزیر دفاع عمان به ریاض، «نشان می‌دهد که مسقط تصمیم گرفته است به اجماع (کشورهای عرب) خلیج [فارس] علیه مواضع سیاسی ایران، باز گردد».

مقامی دیگر نیز به همین خبرگزاری گفته، عمان پس از مشاهده «فقدان جدیت و منفعت» همکاری با ایران، تصمیم به تغییر موضع گرفته است.

این گفته‌های مقام یا مقام‌های عرب از سوی هیچ مقام رسمی در عمان تائید نشده‌است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از غانم نسیبه، بنیانگذار یک گروه مشاوره‌ای در لندن، می‌گوید چنین «بازگشت» احتمالی، از نظر سیاسی، «یک برد برای عربستان» به شمار می‌رود و به ریاض «قدرت نفوذ بیشتری در منطقه خواهد داد».

پیش از این وزیر دفاع عمان، یوسف بن علوی بن عبدالله، در گفت‌وگویی با روزنامه الاخبار، چاپ مصر، گفته بود هر کشوری «منافع معمول خود با دیگر کشورها را دارد، اما هر کدام هم راه خود را برای رسیدن به این اهداف و منافع دنبال می‌کند».

عمان به طور سنتی از کشورهایی به شمار می‌رود که در میانه رقابت‌ها و تنش‌ها میان ایران و دیگر کشورهای عرب منطقه، به ویژه عربستان سعودی، موضعی بی‌طرف می‌گیرد.

مسقط در عین حال روابطی نزدیک با تهران دارد و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای سیاسیِ «میانجی» میان ایران و برخی کشورهای عربی و نیز ایالات متحده، یاد می‌شود.

عمان در مورد مذاکرات ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق اتمی نیز نقش بازی کرد و بخشی از از مذاکرات کاترین اشتون، جان کری و محمد جواد ظریف نیز در مسقط انجام شد.

گزارش تازه در مورد نامه وزیر دفاع عمان به هم‌تای سعودی‌اش در حالی‌ست که وزیر دفاع ایران در گفت‌وگویی با یک شبکه روسی، از مخالفت تهران برای پیوستن عربستان به مذاکرات سوریه، میان تهران، مسکو و آنکارا سخن گفته است.

در عین حال پیش از این گزارش‌هایی منتشرشده بود که نشان می‌دهد ایران، با استفاده از خاک عمان، به ارسال سلاح برای حوثی‌ها در یمن اقدام کرده‌است. ایران ارسال سلاح به یمن را رد کرده است. وزیر دفاع عمان در آن زمان در گفت‌وگویی با روزنامه عربستانی گفته بود چنین چیزی واقعیت ندارد: «ما می‌خواهیم این موضوع (واقعیت نداشتن استفاده از خاک عمان) برای برادران سعودی‌مان کاملا مشخص باشد».

ائتلاف به رهبری عربستان در حال حاضر حملاتی را در یمن علیه شورشیان حوثی انجام می‌دهد. این حملات البته به خاطر شمار بالای قربانیان غیرنظامی با انتقادهای شدید سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG