لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

انتشار مکالمه تلفنی عامل کشتار اورلاندو با پلیس


عمر صدیق متین
عمر صدیق متین

پلیس فدرال آمریکا، ۳۱ خرداد، مکالمه عمر صدیق متین، عامل کشتار اورلاندو، با پلیس را منتشر کرده‌است که طی سه ساعت گروگان‌گیری در کلوب همجنس‌گرایان در این شهر انجام شده‌ و متین تهدید می‌کند که به گروگان‌ها کمربند انفجاری می‌بندد.

عامل بزرگ‌ترین کشتار با اسلحه در تاریخ معاصر آمریکا در این مکالمات به «ابوبکر بغدادی» رهبر خلافت خودخوانده اسلامی در عراق و سوریه ابراز وفاداری کرده‌است.

او به مذاکره‌کننده پلیس گفته از آمریکا بخواهد دست از بمباران عراق و سوریه بردارد چراکه «به همین خاطر الان اینجا هستم».

در حمله متین به کلوب «پالس» ۴۹ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند. او زاده ایالات متحده در خانواده‌ مهاجر افغانستانی بود و مقام‌های آمریکایی بر این عقیده هستند که به احتمال زیاد تحت تاثیر عقاید افراطی قرار گرفته بود؛ هرچند تاکید شده هنوز هیچ مدرک و شاهدی که نشان دهد با گروه‌های افراطی خارجی ارتباطی داشته، به دست نیامده‌است.

متین در نخستین مکالمه خود با اپراتور مرکز امداد و کمک‌رسانی ۹۱۱، به «ابوبکر بغدادی» ابراز وفاداری می‌کند:

  • مرکز ۹۱۱، مکالمه ضبط می‌شود.
  • بسم‌الله الرحمن الرحیم. (به عربی)
  • چی؟
  • (صلوات به عربی). می‌خواستم به شما خبر بدهد که در ارولاندو هستم و تیراندازی کردم.
  • نام شما چیست؟
  • اسم من هست بیعت‌کننده با […] (در نسخه اول از مکالمات اسم رهبر داعش حذف شده است)
  • اوکی. اسم شما چیست؟
  • با […]، خداوند او را حفظ کند (به عربی)، بیعت می‌کنم. از طرف […]
  • خیلی‌ خوب! الان کجا هستید؟
  • اورلاندو.
  • کجا در اورلاندو؟

پایان مکالمه نخست

اندکی بعد متین مشغول گفت‌وگو با مذاکره‌کننده نیروهای پلیس می‌شود.

مذاکره نخست در ساعت ۲:۴۸ بامداد و برای مدت ۹ دقیقه انجام شده، گفت‌وگوی دوم ۱۶ دقیقه و سومی ۳ دقیقه طول کشیده است.

در این تماس‌ها، متین خود را «سرباز اسلام» معرفی کرده و می‌گوید همان کسی‌ست که به «ابوبکر بغدادی» اعلام بیعت کرده‌است. در جریان این مکالمات نیز خواستار پایان دادن به بمباران سوریه و عراق شده‌است. وقتی مذاکره‌کننده پلیس از متین پرسیده چه کاری انجام داده، او می‌گوید «نه! شما دیگر می‌دانید من چه کاری کرده‌ام». او سپس تهدید کرده که خودروی بمب‌گذاری‌شده‌ای را در خارج از کلوب کار گذاشته و آن را منفجر خواهد کرد. در جریان مکالمه‌ای دیگر نیز گفته به گروگان‌ها کمبرند انفجاری «از همان‌ها که در فرانسه استفاده شده» می‌بندد. ظاهرا اشاره او به حملات گسترده در پاریس به دست وابستگان به «حکومت اسلامی» است که ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

به نظر می‌رسد این تهدیدها بر سرعت عملیات پلیس در اورلاندو تاثیر گذاشته است، چراکه آنها در مورد واقعی بودن یا نبودن آنها اطمینان نداشته‌اند. اف‌بی‌آی گفته است در پی آزادسازی گروگان‌ها و کشتن عمر متین، هیچ خودروی بمب‌گذاری‌شده یا کمربند انفجاری پیدا نکرده‌است.

وزارت دادگستری و پلیس فدرال، نخست بخشی از مکالمات را، برای نمونه بدون نام برده شدن از رهبر «حکومت اسلامی» منتشر کرده‌ بودند. مقام‌های پلیس و دولت می‌گفتند مایل نیستند به این وسیله زمینه‌ای برای تبلیغ گروه یا فردی ایجاد کنند. اما ساعتی پس از انتقادها، از جمله از سوی پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آن کشور، همه مکالمات منتشر شده‌است.

کشتار اورلاندو بار دیگر انتقادهای باراک اوباما از دسترسی آسان به سلاح، از جمله به اسلحه‌های نیمه‌خودکار و قوی مانند آنچه در کلوب پالس از آن استفاده شده، را همراه داشته است.

ده‌ها هزار نفر، ۳۰ خرداد ماه، یک روز پیش از انتشار مکالمات متین، در مرکز اورلاندو به یاد ۴۹ نفری که به دست او کشته شدند، جمع شده و شمع روشن کردند. در جریان این مراسم شهردار اورلاندو گفته است «ما مرعوب خشونت‌های نفرت‌بار قاتلان مجنون نخواهیم شد».

XS
SM
MD
LG