لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

واکنش‌ها به کشتار اورلاندو


مردم به یاد قربانیان در نیویورک تجمع کرده‌اند
مردم به یاد قربانیان در نیویورک تجمع کرده‌اند

هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ، جوامع دگرباشان، جوامع مسلمان آمریکا، دبیر کل سازمان ملل، سخنگوی واتیکان و برخی مقام‌های کشورهای جهان، از جمله افراد و گروه‌هایی بوده‌اند که به کشتار اورلاندو واکنش نشان داده‌اند.

در حالی‌که «حکومت اسلامی» ادعا کرده کشتار باشگاه هم‌جنس‌گرایان در اورلاندو کار «سرباز» آن گروه بوده، دونالد ترامپ خواستار «برخورد قوی» با «اسلام رادیکال» شده و هیلاری کلینتون خطاب به جامعه دگرباش آمریکا گفته «ما به نبرد برای تامین آزادی شما و زندگی بدون هراس ادامه می‌دهیم».

رویترز به نقل از خبرگزاری گروه «حکومت اسلامی» نقل کرده که «سرباز حکومت اسلامی» حمله به باشگاه شبانه را انجام داده‌است. ادعایی که هنوز سند و مدرکی در مورد آن ارائه نشده‌است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود در یک سخنرانی گفته است پلیس فدرال آمریکا، این حادثه را به عنوان «اقدامی تروریستی» بررسی می‌کند و نباید از هیچ تلاشی در مورد اینکه آیا ضارب وابسته به گروه‌های تروریستی بوده یا نه، فروگذار کرد. [بیشتر بخوانید]

پیشتر یک مقام رسمی ایالات متحده گفته بود، هنوز رابطه مستقیمی بین عمر صدیق متین، جوانی که «مرگ‌بارترین» تیراندازی تاریخ معاصر آمریکا به دست او انجام شده، و گروه افراطی «حکومت اسلامی» یافت نشده‌است.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است این کشتار «واقعه‌ای تروریستی» و «ناشی از نفرت» بوده‌است. خانم کلینتون افزوده تلاش‌ها در داخل و همراه متحدان آن کشور در خارج، برای تامین امنیت ایالات متحده، باید دوچندان شود. او خطاب به جامعه دگرباش آن کشور نیز می‌گوید «لطفا بدانید که میلیون‌ها نفر در سراسر کشور دوست و هم‌پیمان شما هستند. من یکی از آنها هستم. ما به مبارزه برای تامین حق شما در داشتن زندگی آزاد، بدون هراس و باز، ادامه می‌دهیم. بدون شک، نفرت هیچ جایی در آمریکا ندارد».

کلینتون بر لزوم کنترل سلاح نیز تاکید کرده است

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو، کسی که پیشتر خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا شده بود، نیز خواستار «برخورد قوی، هوشمندانه و هوشیاری» شده است.

ترامپ در یکی از توئیت‌هایی که در این مورد منتشر کرده گفته اگر رئیس‌جمهوری اوباما در نهایت از واژگان «تروریسم اسلام افراطی» استفاده نکند، «باید فورا از مقام خود، با رسوایی، کناره‌گیری کند».

ترامپ: آنچه در اورلاندو اتفاق افتاد تازه یک آغاز است... ممنوعیت؛ قبلا هم گفته‌ بودم.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده کشورش در جنگ با اسلام نیست، بلکه با کسانی در جنگ است که اسلام را تحریف و دستکاری کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال ائتلافی برای مبارزه با گروه‌های اسلام‌گرای افراطی نیز تشکیل داده است که در حال حاضر در نبرد با «حکومت اسلامی»، شاخه‌های القاعده و گروه‌های افراطی دیگر در سوریه و نیز عراق است. آمریکا حملاتی را علیه چهره‌ها یا گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در یمن، پاکستان، افغانستان، لیبی و جاهای دیگر نیز انجام داده‌است.

صف مردم برای اهدای خون

جوامع دگرباش ایالات متحده و برابری‌خواهانی از سراسر جهان نیز به کشتار اورلاندو واکنش نشان داده‌اند. آیدا ویشکایی اسکمانی، از کنشگران برابرخواه در فلوریدا به «پولتیکو» گفته است «باشگاه‌ها و بارهای همجنس‌گرایان تا به حال به عنوان جایی امن برای دگرباشان به شمار می‌رفت، و حالا این حمله تاثیر روانی خیلی عمیقی بر آنها دارد».

کنشگران و برابری‌خواهان تجمعی را با عنوان «یک اورلاندو» برای یادبود کشته شدگان ترتیب داده‌اند

پدر عامل کشتار اورلاندو، میرصدیق متین به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است «این حمله هیچ ربطی به دین ندارد». او در عین حال افزوده که پسرش پیشتر در پی دیدن دو مرد که در حال بوسیدن همدیگر بودند، عصبانی شده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از همسر پیشین فرد مهاجم نیز گفته است او «فردی پریشان چه از نظر روانی و چه از نظر احساسی» بوده و تلاش کرده بوده تا جذب نیروی پلیس شود. متین به طور مسلح برای یک شرکت خصوصی نگهبانی و امنیتی نیز کار می‌کرده‌است.

جوامع و گروه‌های مسلمانان آمریکا کشتار اورلاندو را محکوم کرده و برخی از آنها از مسلمانان خواسته‌اند برای اعطای خون به زخمی‌شدگان این حمله به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند.

رهبران جوامع مسلمان آمریکا این حملات را محکوم کرده و گفته‌اند نباید اجازه داد که میان شهروندان تفرقه بیافتد

«کمیته عرب‌آمریکایی علیه نابرابری» نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این کشتار گفته «ما به طور منظم با جامعه [دگرباشان] همکاری می‌کنیم؛ چراکه آنها در خط مقدم کمک به ما در مبارزه با اسلام‌هراسی و عرب‌هراسی قرار دارند».

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز به خانواده قربانیان «عمیقا تسلیت» گفته و هم‌دلی خود را با دولت و جامعه آمریکا ابراز کرده‌است.

سخنگوی واتیکان گفته پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، برای خانواده قربانیان نماز خوانده و دعا می‌کند زخمی‌شدگان هر چه زودتر بهبود بیابند: «امیدواریم هر چه زودتر دلیل این خشونت غیرقابل درک که عمیقا صلح را هم در میان مردم آمریکا، و هم کل انسان‌ها، خدشه‌دار کرده، پیدا شود».

رئیس‌جمهوری آلمان، نخست‌وزیر کانادا، سخنگوی دولت اردن، رئیس‌جمهوری فرانسه یا نخست‌وزیر ایتالیا از جمله دیگر کسانی بوده‌اند که طی ساعت‌های گذشته به خانواده قربانیان و ایالات متحده تسلیت گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG