لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

اسکار ۲۰۱۷؛ «فروشنده» برنده شد


از راست: فیروز نادری، از دانشمندان ارشد پیشین در «ناسا» و انوشه انصاری، اولین زن فضانورد ایرانی‌تبار، اسکار را به نمایندگی از فرهادی دریافت می‌کنند
از راست: فیروز نادری، از دانشمندان ارشد پیشین در «ناسا» و انوشه انصاری، اولین زن فضانورد ایرانی‌تبار، اسکار را به نمایندگی از فرهادی دریافت می‌کنند

فیلم فروشنده از اصغر فرهادی، برنده اسکار «بهترین فیلم خارجی‌زبان»، در مراسم «آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» در سال ۲۰۱۷ شد. انوشه انصاری، یکی از دو نماینده آقای فرهادی در مراسم امسال پیام او را خواند.

در این پیام اصغر فرهادی می‌گوید در هم‌بستگی با مردم کشور خود و نیز کشورهایی که تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی و روادیدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار گرفته‌اند، از شرکت در آن خودداری کرده‌است.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها و گزارش‌ها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش رویترز اصغر فرهادی در این پیام می‌گوید «تقسیم جهان به دو قطب «ما» و «دشمنان ما»، هراس‌افکنی و توجیهی فریب‌کارانه برای تجاوز و جنگ است».

خانم انصاری و آقای نادری
خانم انصاری و آقای نادری

موضوع فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا، یکی از وقایع خبرساز اسکار امسال، حتی پیش از آغاز آن بود.

آقای فرهادی پیش از این اعلام کرده بود در اعتراض به فرمان اجرایی دونالد ترامپ در منع موقت ورود برای شهروندان ایران و شـش کشور دیگر، در مراسم اسکار امسال حاضر نمی‌شود. او البته ضمن تاکید بر این‌که این‌کار به معنی تحریم اسکار و سینماگران آمریکایی نیست، دو ایرانی‌آمریکایی را به نمایندگی از خود در مراسم معرفی کرد: انوشه انصاری، مهندس و فضانورد، و فیروز نادری، از مدیران پیشین «ناسا».

فیروز نادری در مراسم اسکار
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

شماری از ستاره‌های حاضر در مراسم شب یک‌شنبه، نیز روبانی آبی به لباس خود زده بودند که برای نشان‌دادن حمایت از «اتحادیه آزادی‌های مدنی» آمریکا انجام شده‌ بود. این اتحادیه طی هفته‌های گذشته به‌طور گسترده‌ای دست به اقداماتی علیه فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری برای منع ورود کشورهای هفت‌گانه به آمریکا زده بود. فرمانی که خود در حال حاضر با لغو موقتی دادگاه فدرال روبه‌رو شده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که فرمان منع ورود با اهداف «تبعیض‌آمیز» یا «علیه باورمندان اسلام» صادر نشده و هدف از آن افزایش امنیت ایالات متحده و شهروندان آن است. دونالد ترامپ خواستار انجام اصلاحاتی در سیستم روادیدی و ورود به خاک آمریکا است و در عین حال گفته «به اقدامات خود برای اینکه کشورمان را امن نگه داریم ادامه می‌دهیم. اجازه نخواهیم داد تا افرادی وارد کشورمان شوند که به دنبال آسیب زدن به مردم ما هستند».

سینمای ایران با دو اسکار

با این اسکار، سینمای ایران، در کنار سینمای مجارستان، اتریش، آلمان، آرژانتین، چکسلواکی سابق و سوئیس، در میان کشورهای خارجی‌ست که دو بار اسکار گرفته‌اند.

آقای فرهادی پیش از با فیلم «جدایی نادر از سیمین» سینمای ایران را در مراسم اسکار پرآوازه کرد و در سال ۲۰۱۲ برنده این جایزه شد.

خود اصغر فرهادی نیز اکنون در کنار شماری از پرآوازه‌ترین کارگردانان سینمای جهان قرار دارد که بیش از یک‌بار اسکار گرفته‌اند؛ در کنار نام‌هایی مانند الیا کازان، میلوش فورمن، انگ لی، استیون اسپیلبرگ یا فدریکو فلینی.

در قاره آسیا، ژاپن، تنها کشوری‌ست که اسکار‌های بیشتری از ایران، دریافت کرده‌است. البته کوروساوا، کینوگاسا و ایناگاکی، از آن کشور، برنده جوایز افتخاری شده‌اند. «شهر اشباح» از هایائو میازاکی نیز برنده اسکار ۷۵ام در انمیشین بلند شد. ژاپن در میان هشت کشوری بود که نخستین فیلم خارجی‌زبان را به مراسم اسکار معرفی کردند.

در حال حاضر ایتالیا با ۱۴ اسکار در صدر کشورهای خارجی از نظر جوایز اسکار است، فرانسه با ۱۲ اسکار در رتبه بعدی‌ست و سپس اسپانیا و ژاپن هر یک با چهار اسکار قرار دارند.​

تا کنون سه اسکار نیز به کشورهای سوئد، دانمارک، هلند و شوروی سابق رسیده‌است.

فیلم فروشنده سال پیش برنده بهترین فیلم‌نامه در کن شده بود و جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به شهاب حسینی رسید.
فیلم فروشنده سال پیش برنده بهترین فیلم‌نامه در کن شده بود و جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به شهاب حسینی رسید.

اسکارهای ۲۰۱۷؛ جایزه بهترین فیلم دست‌به‌دست شد

فیلم «مهتاب» برنده اسکار «بهترین فیلم» امسال شد. اما مجریان برنامه اشتباها نام «عالم هپروت» را اعلام کرده و به دست‌اندرکاران آن جایزه دادند. اندکی بعد نام برنده اصلی اعلام، و جایزه دست‌به‌دست شد.

وارن بیتی که برنده این بخش را اعلام می‌کرد، گفت پاکت اشتباهی به دستش رسیده بود: پاکتی که نام اما استون برای «عالم هپروت» بر آن نوشته شده بود. خانم استون برای همین فیلم، اسکار نقش اصلی زن را گرفته بود.

اسکار در رفت‌وآمد بین عالم هپروت و مهتاب
اسکار در رفت‌وآمد بین عالم هپروت و مهتاب

«عالم هپروت» (لالالند) با نامزدی در ۱۴ اسکار، در میان مابقی آثار حاضر، رکورددار بود. هرچند با از دست رفتن چند جایزه در ساعات آغازین مراسم، این‌که بتواند رکورد بیشترین شمار اسکارهای دریافتی را بزند، از دست داد. با این همه چند جایزه اصلی را از آن خود کرد؛ از جمله اسکار بهترین کارگردانی برای دیمین شزل و اسکار بازیگر نقش اصلی زن که به اما استون رسید.

آقای شزل ۳۱ ساله است و تا کنون تنها سه فیلم بلند ساخته‌است. او از همین الان از سینماگران مطرح آمریکا به‌شمار می‌رود.

کیسی افلک برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد: فیلم «منچستر بای‌ د سی» (منچستر کنار دریا).​ فیلمی که برنده بهترین فیلم‌نامه اریژینال نیز شد. جایزه اسکار برای فیلم‌نامه اقتباسی به «مهتاب» رسید.

اسکار بهترین نقش مکمل زن به وایولا دیویس، برای فیلم «حصار» رسید. خانم دیویس در رقابت با هنرپیشه‌های دیگر از جمله نائومی هریس برای فیم «مهتاب» بود. فیلمی که ماهرشالا علی، برای بازی در آن، اسکار نفش مکمل مرد را به خانه می‌برد. آقای علی، نخستین بازیگر باورمند به اسلام است که اسکار می‌گیرد.

اسکار بهترین مستند بلند از آن «او.جی ساخت آمریکا» شده‌است. اسکار بهترین مستند کوتاه به «کلاه‌خودهای سپید»، فیلمی در مورد کنشگران دفاع مدنی در جنگ داخلی سوریه رسید.

اسکار انمیشین بلند ۲۰۱۷ از آن «زوتوپیا» شد. اسکار بهترین موسیقی فیلم به «عالم هپروت» رسید، همین‌طور بهترین فیلم‌برداری.

مجری برنامه، جیمی کیمل بود و در طول برنامه، بارها به شوخی با رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ، پرداخت.

روابط بسیاری از ستاره‌های هالیوود با ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، تعریف چندانی ندارد و ستاره‌های آمریکایی طی هفته‌های گذشته در مناسبت‌های مختلف بارها به شوخی یا انتقاد از عملکرد ترامپ پرداخته‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مواردی به پاسخ‌گویی و واکنش، از جمله در حساب کاربری‌اش در توئیتر اقدام کرده‌است.

XS
SM
MD
LG