لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

فرد وفادار به داعش در فرانسه «فهرستی» از افراد برای کشتن داشت


«لاروسی آبالا»، مهاجم ۲۵ ساله
«لاروسی آبالا»، مهاجم ۲۵ ساله

مقام‌های فرانسوی می‌گویند، فرد مرتبط با داعش که با چاقو یک فرمانده پلیس و شریک زندگی او را کشته است، فهرستی از افراد و چهره‌های مشهور برای حمله و قتل همراه داشته است.

فرانسوا مولین، دادستان پاریس، ۲۵ خرداد ماه، گفته پلیس فهرستی از دیگر افرادی که او قصد داشته آنها را هدف قرار دهد، پیدا کرده که نام برخی اعضای پلیس، چهره‌های مشهور، خوانندگان رپ و روزنامه‌نگاران در میان آنها بوده است.

حمله مرگبار روز دوشنبه در منطقه «منیانویل» در پاریس، نخستین حمله مرگبار از این دست از زمان حملات ماه نوامبر است که ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

قتل یک فرمانده پلیس در فرانسه، در عین حال نخستین مرگ یک عضو نیروی پلیس آن کشور از زمان حملات به نشریه فکاهی شارلی ابدو در ژانویه ۲۰۱۵، یک‌سال‌ونیم گذشته، است.

این واقعه کم‌تر از دو روز پس از حمله عمر صدیق متین به باشگاه همجنس‌گرایان در اورلاندوی آمریکا صورت گرفته که طی آن ۴۹ نفر کشته شدند و رئیس پلیس فدرال آمریکا می‌گوید مظنون به احتمال زیاد از طریق اینترنت «افراطی شده بود».

در بیانیه‌ای از کاخ سفید آمریکا آمده است «رهبران هر دو کشور (آمریکا و فرانسه) بر تلاش مشترک برای نابودی داعش و وارد آوردن ضربات بیشتر بر تروریسم، تاکید کرده‌اند».

ساعاتی پس از آنکه «لاروسی آبالا»، مهاجم ۲۵ ساله به دست پلیس کشته شد، مقام‌ها او را سابقه‌دار و در ارتباط با شبه‌نظامیان افراطی معرفی کردند.

او پس از آنکه فرمانده پلیس را کشت، وارد خانه او شد و جسیکا اشنایدر، شریک زندگی و کودک سه ساله آن‌ها را به گروگان گرفت. پیش از آنکه در حمله پلیس کشته شود، گلوی خانم اشنایدر را برید و با کودک آنها بر پخش زنده «فیس‌بوک» ظاهر شده و از «جهادیون» خواسته است «خون‌ریزی بیشتری راه بیاندازند».

خبرگزاری فرانسه گفته است در این ویدئویی که به رویت این خبرگزاری رسیده، آبالا از حامیان خود می‌خواهد تا به پلیس، روزنامه‌نگاران، افراد مشهور، نگهبانان زندان و خوانندگان رپ حمله کنند و «جام ملت‌ها را به گورستان تبدیل کنند».

در حال حاضر فرانسه میزبان بازی‌های جام ملت‌های اروپا است و تمهیدات امنیتی به طور کم‌سابقه‌ای در این کشور افزایش یافته است.

پیشتر یک مقام ارشد ضدتروریستی فرانسه گفته بود با وجود همه آمادگی‌های امنیتی، هنوز «نگرانی‌هایی وجود دارد». پاتریک کالوار، رئیس «اداره کل امنیت داخلی» فرانسه نیز در جریان پرسش‌وپاسخی در پارلمان آن کشور گفته بود «می‌دانیم که داعش در حال برنامه‌ریزی برای حملاتی‌ست و فرانسه به وضوح هدف قرار گرفته است». [بیشتر بخوانید]

۹۰ هزار نفر از اعضای پلیس، نیروهای امنیتی، شبه‌نظامیان و نیز سربازان ارتش فرانسه مسئولیت حفظ امنیت بازی‌ها را بر عهده دارند.

XS
SM
MD
LG