لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

اعتراض پنتاگون به برخورد «خطرناک و غیرحرفه‌ای» جنگنده روسی


یک فروند سوخو-۲۷ روسیه در نزدیک دریای بالتیک. این تصویر در ژوئن سال ۲۰۱۴ گرفته شده است
یک فروند سوخو-۲۷ روسیه در نزدیک دریای بالتیک. این تصویر در ژوئن سال ۲۰۱۴ گرفته شده است

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ۲۹ فروردین ماه گفت یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ ارتش روسیه، به شکل «خطرناک» و «غیرحرفه‌ای»، مانع یک هواپیمای شناسایی آمریکا، در آسمان بین‌المللی شده‌است.

به گفته پنتاگون، هواپیمای شناسایی ارتش آمریکا، مشغول حرکت در مسیر معمول خود بر فراز دریای بالتیک بوده است.

لورا سیل، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید «هواپیمای ارتش ایالات متحده در آسمان بین‌المللی بوده و در هیچ زمانی، وارد آسمان روسیه نشده‌است».

خانم سیل افزوده است این ایجاد ممانعت «خطرناک» و «غیرحرفه‌ای»، بالقوه می‌توانست برای همه سرنشینان هواپیما، پیامدی جدی همراه داشته باشد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، مهم‌تر از آن موضوع، این است که این اقدام خطرناک و غیرحرفه‌ای از سوی یک خلبان، محتملا می‌توانست، بدون هیچ دلیل خاصی بر تنش‌‌ها میان دو کشور بیافزاید.

این تازه‌ترین واقعه از این دست است که طی روزهای گذشته رخ می‌دهد؛ روز چهارشنبه گذشته، ارتش آمریکا گفت دو سوخوی روسی، «دست‌کم ۱۱ بار» در نزدیکی ناو «یو‌اس‌اس‌ دونالد کوک» آن کشور پرواز کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز در مورد پرواز یک هلیکوپتر کا۲۷ روسیه از کنار این ناو، و عکاسی و فیلمبرداری از آن منتشر شد.

در همان زمان نیر واشینگتن به این رخدادها اعتراض کرده و آنها را بر خلاف «عرف نظامی در مورد حرکت در آب‌های بین‌المللی» و «تحریک‌آمیز» نامیده بود.

روسیه در واکنش گفته بود این رخداد «تحریک‌آمیز» یا «بی‌ملاحظه» نبوده‌است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در حال تدارک دیدن مانوری نظامی در مناطق شرقی اروپا است که گفته می‌شود «بزرگ‌ترین» رزمایش آن از زمان جنگ سرد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در هفته پیش‌رو اقدام به انجام گفت‌وگوهایی نه‌چندان معمول با ناتو خواهد کرد تا اعتراض خود را به آنچه افزایش حضور نظامی «کاملا ناموجه» این پیمان نظامی در کشورهای پیرامون بالتیک نامیده، اعلام کند.

قرار است در ۲۰ آوریل، سه روز دیگر، نمایندگان ناتو و روسیه در بروکسل دیدار کنند. این نخستین دیدار رسمی دو طرف، برای گفت‌وگو در مورد مسائل امنیتی طی تقریبا دو سال گذشته به شمار می‌رود.

از زمانی که روسیه، کریمه اوکراین را به خاک خود ملحق کرده و متهم به حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین شده، تنش‌هایی تازه در روابط غرب و مسکو ایجاد شده‌است.

XS
SM
MD
LG