لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

هواپیماربایی «به مقصد سوچی» در آسمان ترکیه ناکام ماند


هواپیما پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن در استانبول
هواپیما پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن در استانبول
مقام‌‌های ترکیه می‌گویند تلاش‌ «یک شهروند اوکراینی» که قصد «ربودن یک هواپیما به مقصد سوچی»، محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در روسیه داشته، را ناکام گذاشته‌اند.

به گزارش شبکه ان‌تی‌وی ترکیه این هواپیما پس از آنکه خلبان آن گزارشی در مورد «تلاش برای ربودن آن» به زمین ارسال کرد، در آسمان ترکیه با جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش آن کشور اسکورت و در فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن در استانبول فرود آمد.

به گفته فرماندار استانبول در جمع خبرنگاران در فرودگاه آن کشور، ۱۱۰ مسافر در این هواپیما بوده‌اند. پس از فرود در استانبول فرد مظنون بازداشت شد.

روزنامه حریت می‌گوید هنوز مشخص نیست چرا این مردی اوکراینی تلاش به ربودن هواپیما کرده است، اما فرماندار استانبول به «درخواست او برای توجه به اوضاع کشورش (اوکراین)» اشاره کرده است.

حبیب سلوک، معاون وزیر راه ترکیه به شبکه ان‌تی‌وی گفته است این مرد «از جایش بلند شده است، فریاد زده که در هواپیما بمب وجود دارد و سعی کرده وارد کابین خلبان شود. خلبان گزارشی در مورد تلاش برای هواپیماربایی ارسال کرده و بعد فرودگاه (استانبول) در شرایط اضطراری قرار گرفته است».

سلوک می‌گوید این مرد قصد داشته مسیر هواپیما را به مقصد سوچی تغییر دهد.

هواپیمایی پگاسوس، خط هوایی ارزان‌قیمت ترکیه‌ای، تلاش برای ربودن هواپیمای خود را که عازم خارکف در اوکراین بود، تائید کرده است.

المپیک زمستانی سوچی از روز جمعه ۱۸ بهمن ماه در شرایط امنیتی ناشی از بمب‌گذاری‌های دو ماه پیش در روسیه آغاز شده است.

تنها یک روز پیش از آغاز رسمی این بازی‌ها، مقام‌های آمریکایی در مورد احتمال انتقال بمب‌های جاسازی‌شده در خمیردندان به هواپیماهایی که راهی روسیه هستند، هشدارهایی داده بودند.

همزمان اوکراین نیز هفته‌هاست صحنه اعتراضات گسترده ضددولتی‌ است که در مخالفت با پیمان‌های تازه این کشور با روسیه و در هواداری از نزدیکی آن به اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG