لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

پاپوآ گینه‌ نو گزارش‌های اعمال خشونت علیه پناهجویان را «رد کرد»


پلیس پاپوآ گینه نو در جریان اعتراضات شهروندان آن کشور در مورد برنامه اسکان پناهجویان استرالیایی
پلیس پاپوآ گینه نو در جریان اعتراضات شهروندان آن کشور در مورد برنامه اسکان پناهجویان استرالیایی

دولت پاپوآ گینه ‌نو گزارش‌های روز جمعه، ۲۶ دی ماه، را که نیروهای امنیتی اردوگاه‌های اسکان پناهجویان در راه استرالیا دست به خشونت‌هایی علیه آنها زده‌اند، رد کرد.

یک سخنگوی دولت پاپوآ گینه نو در بیانیه‌ای که ۲۷ دی ماه بنگاه خبرپراکنی استرالیا (ای‌بی‌سی)، آن را منتشر کرده است، می‌گوید «بین پرسنل امنیتی و پناهجویان هیچ برخورد فیزیکی رخ نداده است».

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است که صدها پناهجوی در راه استرالیا که در پاپوآ گینه نو اسکان داده شده‌اند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به گزارش‌هایی اشاره کرده است که چند نفر از آنها در اعتراض‌های اخیر، دست به بلعیدن تیغ، خوردن پودر رخت‌شویی یا دوختن لب‌های خود زده‌اند.

پناهجویان و وکیلان آنها می‌گویند اعتراض‌ها به وضعیت نگهداری آنها، شرایط زندگی و امکان اسکان دائمی آنها در این کشور اقیانوس آرام انجام می‌شود.

دولت استرالیا اعلام کرده است هیچ‌کدام از پناهجویانی که از راه اقیانوس خود را به آن کشور می‌‌رسانند، نمی‌پذیرد. کانبرا با برخی دیگر کشورها برای اسکان این افراد توافقاتی انجام داده است.

گروهی از پناهجویان اسکان داده شده در جزایر و کشورهای اقیانوس آرام، ایرانی هستند و در مواردی شورش‌هایی نیز در میان آنها رخ داده که با واکنش نیروهای امنیتی و مردم محلی روبه‌رو شده است.

[بیشتر بخوانید: سرکوب شورش «پناهجویان ایرانی» در نائورو با کمک مردم محلی]

در خود پاپوآ گینه نو شورش‌ها با تلفات جانی نیز همراه بوده است.

گزارش‌های تازه انتشار یافته از این کشور می‌تواند بار دیگر بر نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق بشر که به برنامه مهاجرتی استرالیا اعتراضاتی کرده‌اند، بیافزاید.

سخنگوی دولت پاپوآ گینه نو گفته است «نیروهای حفاظتی (اردوگاه)… به دلایل امنیتی در حال آماده‌باش بوده‌اند… پس از انتشار گزارش‌ها در مورد خودآزاری‌ها، این یک موضوع طبیعی برای حفظ امنیت کارکنان و کسانی است که در اردوگاه‌ها هستند».

به گفته این مقام دولتی هیچ پلیسی وارد اردوگاه نشده است.

وزیر امور مهاجرتی استرالیا، روز جمعه با ابراز نگرانی در مورد «وضعیت خیلی جدی» اردوگاه‌ها، از پناهجویان خواسته بود از راه‌های «مسالمت‌آمیز» اعتراضات خود را ادامه دهند.

او در عین حال تاکید کرده است که سیاست کانبرا در مورد پناهجویان قایق‌سوار تغییری نخواهد کرد و درخواست آنها پذیرفته نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG