لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

پاپ فرانسیس: هر صومعه و محراب و قصبه‌ای یک خانواده پناهجو را پذیرا شود


پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، از هر قصبه تحت نظر این کلیسا خواسته است تا یک خانواده پناهجو را پذیرا شوند؛ دو قصبه در خود واتیکان نیز برای این کار پیشقدم شده‌اند.

پاپ فرانسیس، ۱۵ شهریور ما گفته است «هر قصبه، هر جامعه دینی، هر صومعه، هر محرابی در اروپا» به یک خانواده پناهجو راه دهد.

قصبات کلیسای کاتولیک، در یک منطقه جغرافیایی نسبتا محدود، هر یک بخشی از یک اسقف‌نشین به شمار رفته و معمولا زیر نظر یک کشیش اداره می‌شوند.

خواسته پاپ فرانسیس در زمانی مطرح می‌شود که اروپا با موجی کم‌سابقه از پناهجویان، که عمدتا از جنگ و تنش‌های مرگبار نظامی گریخته‌اند، روبه‌رو است.

برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و اتریش به طور گسترده‌ای به آنها اجازه ورود به خاک خود را داده‌اند، از سوی دیگر اما سیاست برخی دیگر کشورها با انتقاد روبه‌رو است.

پاپ فرانسیس در سخنرانی مراسم نماز روز یک‌شنبه در میدان پطرس قدیس در واتیکان (میدان سن پیر)، گفت «ده‌ها هزار نفر از پناهجویانی که با فاجعه روبه‌رو شده‌اند، در گریز از مرگ، قربانی جنگ و گرسنگی‌اند و در آروزی آغاز زندگی نو؛ انجلیل از ما خواسته است تا همسایه بی‌پناه‌ترین‌ها باشیم، به آنها امیدی راسخ بدهیم».

به گفته پاپ فرانسیس، واتیکان خود پیشقدم شده و دو قصبه آن دو خانواده پناهجو را پذیرایی می‌کنند.

رهبر کلیسای کاتولیک از اسقف‌ها و «شبانان واقعی» کلیسا خواسته است تا از او و خواسته‌اش حمایت کنند.

بحران پناهجویان در اروپا، با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شده است. برخی کشورها با اسکان دادن شماری زیادی از آنها موافق نیستند. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها در کشوری مثل آلمان نشان می‌دهد که اکثریت مردم از تلاش‌های دولت برای مامن دادن به شماری بیشتر از پناهجویان حمایت می‌کنند.

جنگ سوریه، به گفته سازمان امور پناهندگان ملل متحد، یک چهارم کل جمعیت پناهجویان فعلی را سبب شده است. این رقم از شمار پناهجویان ناشی از جنگ و تنش‌های داخلی افغانستان نیز فرا رفته است و هم مقام‌های سازمان ملل، هم بخشی از ناظران هشدار داده‌اند که شرایط ممکن است بدتر از این نیز بشود.

میلیون‌ها پناهجوی سوری در کشورهایی مانند ترکیه یا لبنان به سر می‌برند. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای پیرامون خلیج فارس، گام چندانی برای اسکان دادن به آنها برنداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG