لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

پاپ فرانسیس در دعای کریسمس خواستار توقف جنگ و خشونت در سوریه، عراق و یمن شد


پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، در نماز و نیایش روز کریسمس، از جامعه جهانی خواست برای بحران‌ها و تنش‌های مسلحانه‌ای که در گوشه و کنار درگرفته، به ویژه برای مردم سوریه، تنش‌های یمن، عراق و لیبی، راه‌حلی مسالمت‌آمیز پیدا کنند.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود با یادآوریِ «رنج و محنت» مردم سوریه، دعا کرد صلح و امید، جای ترس ناشی از جنگ و تروریسم را بگیرد: «هراس و مرگی که در قلب بسیاری از کشورها و شهرها ریشه دوانده‌است».

رهبر کلیسای کاتولیک در دعای یک‌شنبه ۲۵ دسامبر در برابر ۴۰ هزار نفر که در میدان سن‌پیتر در واتیکان جمع شده بودند، به‌طور مشخص به مردم سوریه اشاره کرد، از وضعیت حلب سخن گفت و خواستار آن شد که جامعه جهانی برای این بحران راه‌حلی مسالمت‌آمیز بیابد. او از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست «صفحه‌ تازه‌ای در تاریخ رقم بزنند». در عین‌حال خواستار پایان دادن به «خشونت‌ها و تروریسم» در عراق، لیبی و یمن شد.

پاپ فرانسیس دعا کرده است «کسانی که عزیزان خود را در حملات خشونت‌بار تروریستی، که تخم ترس و مرگ کاشته‌است، از دست داده‌اند» به صلح و آرامش دست یابند.

رهبر کلیسای کاتولیک در عین حال در مورد وضعیت شبه‌جزیره کره، جایی که طی یک سال گذشته تنش‌های اتمی و نظامی شدت گرفته یا میانمار، کشوری که محل خشونت‌ها و حملاتی، به ویژه علیه اقلیت مسلمان، بوده، ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شد.

مراسم نماز و نیایش کریسمس در واتیکان، با حضور سنگین نیروهای امنیتی برگزار شد. اروپا، در کنار کشورهای دیگر جهان به ویژه در غرب آسیا و شمال آفریقا، در سال رو به پایان میلادی صحنه حملات تروریستی گسترده و در مواردی -طی دهه‌ها- بی‌سابقه بود. خیابان‌های شهرهای مختلف محل وقوع انفجار، هجوم خودرو به جمعیت مردم، تیراندازی و حملات دیگر بوده‌است.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، طی سال‌های گذشته، در سخنرانی‌های عمومی خود بارها به مسائل روز پرداخته است؛ از جمله خواستار اسکان دادن به پناهجویان شده، توافق اتمی با ایران را «نشانه حسن نیت سیاسی» توصیف کرده و یا در مورد خشونت‌های جهان، گفته «هرچند جهان در جنگ است، اما این یک جنگ مذهبی نیست». او در عین حال خواستار رواداری، «هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» و یا پاسداری از محیط زیست شده‌است.

XS
SM
MD
LG