لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

واشینگتن پست: یک عکاس خبری به قید وثیقه آزاد شد


نشان روزنامه واشینگتن‌پست؛ هویت عکاس خبری آزاد شده، فاش نشده است.
نشان روزنامه واشینگتن‌پست؛ هویت عکاس خبری آزاد شده، فاش نشده است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست می‌گوید یک عکاس خبری که همراه جیسون رضاییان، خبرنگار آن در تهران و همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شده است.

به گزارش واشینگتن‌پست وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید برای آزادی آقای رضاییان، که شهروند آن کشور است، با مقام‌های ایرانی‌ گفت‌وگویی انجام شده است. خانم صالحی، همسر آقای رضاییان، شهروند ایران است.

ماری هارف، سخنگوی کاخ سفید تایید کرده که مذاکره در مورد وضعیت جیسون رضاییان در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی با فرستادگان ایرانی در ژنو بوده است. او جزئیاتی در این مورد ارائه نکرده است.

مذاکرات مستقیم هسته‌ای میان ایران و آمریکا، دو هفته پیش، با حضور ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا و جیکوب سالیوان، مشاور کاخ سفید، صورت گرفت.

هویت عکاس خبری بازداشت‌شده مشخص نیست و این روزنامه نیز در خبر ۲۹ مرداد خود (به وقت آمریکا) نامی از او نبرده است. این کار به خواست اعضای خانواده خانم عکاس، انجام گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی به آزادی عکاس خبری نشان نداده است.

این خانم نیز مانند رضاییان، شهروند هر دو کشور ایران و آمریکاست.

قوانین ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

واشینگتن‌پست وقوع هر دو رخداد را نشانه‌هایی از «کشمکش‌های درونی» ایران توصیف کرده است.

به گفته این روزنامه چهار هفته پس از بازداشت آقای رضائیان، به نظر می‌رسد مورد او به تلاش افراطیون برای تضعیف موقعیت حسن روحانی باز می‌گردد.

جيسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ايران، يگانه صالحی، همسر او که خود خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال» است و نیز دو نفر ديگر، روز ۳۱ تير بازداشت شدند.

هشتم مرداد ماه خبرگزاری رویترز گفته بود یک مرد ایرانی آمریکایی که شوهر یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده است، آزاد شده است. هویت او نیز مشخص نشده است.

در ایران گروهی به نام سازمان «بسیج حقوق‌دانان» مدعی شده بود که «اسناد متعدد و معتبری از جاسوسی خبرنگاران بازداشتی واشینگتن‌پست موجود است.»

از سوی دیگر این بازداشت‌ها با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو بوده است؛ علاوه بر درخواست آمریکا برای آزادی این افراد، گروهی از کارشناسان سازمان ملل و سازمان دیدبان حقوق بشر نیز خواستار آزادی آنها در کنار آزادی دیگر «زندانیان عقیده» و «آزادی بیان» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG