لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

پورمحمدی: اگر موسوی و کروبی بگویند قانون‌مند هستند می‌توانند عفو شوند


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، روز ۱۵ بهمن ماه، در نشستی خبری، در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته است اگر «بگویند که ما قانون‌مند هستیم و به آرامش کشور پایبندیم و اگر چنین چیزی را اعلام کنند می‌توانند مشمول عفو شوند».

آقای پورمحمدی نخست گفته است «نظام برای کسی استثنا قائل نیست. اینکه کسانی که محکوم شدند بخواهند توبه کنند می‌توانند به جامعه باز گردند».

وزیر دادگستری می‌گوید در مورد محاکمه این افراد «صحبت‌ها زیادی مطرح شده» و حکومت ایران نیز این موضوع را «سبک‌وسنگین کرده است». او در ادامه افزوده است «نظام هوشمندانه تلاش می‌کند تا از فتنه جدید جلوگیری کند».

وزیر دادگستری دولت حسن روحانی گفته است حکومت ایران «به دنبال رفتارهای خشن نیست» و «منافع و مصالح ملی در اولویت قرار دارد».

این تازه‌ترین گفته‌های یک مقام دولتی در مورد رهبران سرشناس اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات، اندکی پس از تغییر محل حصر مهدی کروبی صورت می‌گیرد.

مهدی کروبی در ۱۳ بهمن ماه -به گفته پسرش- «پس از ۳ سال که مسئولان قضایی و سياسی جمهوری اسلامی برخلاف واقعيت اعلام می‌داشتند در خانه شخصی‌اش در حصر است، به خانه خود در جماران منتقل شد».

به گفته محمدحسین کروبی به این ترتیب حصر خانگی آقای کروبی بعد از سه سال «با همان ضوابط و شرايطی که در اين مدت طی شده بود، آغاز شد».

یک روز پس از آن غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه، با تاکيد بر اينکه مهدی کروبی «رفع حصر نشده»، گفت «هر کس مرتکب جرمی شده باشد، اگر توبه کرده و جبران کند، از لحاظ شرعی و قانونی برخورد با او متفاوت خواهد بود، حتی اگر دستگیر شده باشد… اگر فرد پیشمان شود از لحاظ قانونی و شرعی با او برخورد دیگری می‌شود».

هرچند طی ماه‌های گذشته بارها صحبت از «توبه» و شرط چنین کاری برای «عفو» رهبران سرشناس بزرگ‌ترین اعتراض‌های پس از انقلاب در ایران مطرح شده است، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی چنین چیزی را رد کرده‌اند.

در ۱۵ بهمن ماه، محمدتقی کروبی، پسر دیگر مهدی کروبی، به رادیو فردا گفت «آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست، که نزد خدایان زمینی توبه کند.»
XS
SM
MD
LG