لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

پوتین و پوروشنکو هفته آینده در مینسک دیدار می‌کنند


پوتین (راست) و پوروشنکو در جریان مراسم نبرد نرماندی در فرانسه، ماه میلادی ژوئن
پوتین (راست) و پوروشنکو در جریان مراسم نبرد نرماندی در فرانسه، ماه میلادی ژوئن

در حالی‌که نبردها میان نیروهای دولتی اوکراین و شبه‌نظامیان هوادار مسکو ادامه دارد، روسیه و اوکراین می‌گویند رئیسان جمهوری دو کشور، هفته آینده در مینسک، بلاروس، دیدار می‌کنند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، کاخ کرملین در بیانیه‌ای که در این مورد روز ۲۸ مرداد بر وب‌سایت خود منتشر کرد، اعلام کرد در این دیدار مقام‌هایی از اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی اورآسیا (روسیه، بلاروس و قزاقستان)، نیز شرکت خواهند کرد.

به گفته دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی گردهمایی هفته آینده «دیدارهایی دوجانبه نیز قرار است برگزار شود».

در بیانیه‌ای که در این مورد وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر کرده، از «ثبات بخشیدن به اوضاع» در بحران در شرق آن کشور، به عنوان موضوع کلیدی دیدارها نام برده شده است.

دفتر پترو پوروشنکو نیز از حضور رهبران قزاقستان و بلاروس در دیدارها خبر داده است.

همزمان در روز ۲۸ مرداد ماه، یک سخنگوی نیروهای نظامی اوکراین گفت آنها مشغول نبرد در خود لوهانسک، یکی از مراکز اصلی حضور شورشیان هوادار روسیه در شرق آن کشور، هستند.

سخنگوی شورای امنیتی و دفاعی اوکراین، آندری لیسنکو، گفته است یکی از منطقه‌های لوهانسک «آزاد شده» و «نبردها در مرکز شهر در جریان است».

به گفته لیسنکو، جدایی‌طلبان زیرساخت‌های شهری را در مناطق پرجمعیت نابود کرده و در جاده‌ها، پل‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، مین کار گذاشته‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های روسی نیز از قول شورشیان می‌گویند که توپخانه نیروهای دولتی مرکز شهر را هدف قرار داده است، اما نبردی [مستقیم] صورت نگرفته است.

شورای شهر لوهانسک در وب‌سایت خود گفته است که در جریان حملات توپخانه ارتش اوکراین «غیرنظامیانی کشته و زخمی شده‌اند». اما هیچ شماری و جزئیاتی در این مورد اعلام نکرده است.

کی‌یف در عین حال شورشیان را متهم کرده است که روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، با موشک و توپ ساخت روسیه به کاروانی از غیرنظامیان که قصد فرار از لوهانسک را داشته‌اند، حمله کرده‌اند و گروهی از آنها را کشته‌اند.

دولت اوکراین می‌گوید جسد ۱۷ نفر را تا کنون پیدا کرده است.

شورشیان این اتهام را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG