لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

پوتین: قصد نداریم به سوریه نیروی زمینی اعزام کنیم


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید عملیات نظامی آن کشور در سوریه از قبل برنامه‌ریزی شده بود، ولی به مقام‌های سوری گفته شده است که طرحی برای اعزام نیروی زمینی به آن کشور وجود ندارد.

آقای پوتین، ۱۹ مهر ماه، در برنامه «عصر یک‌شنبه» شبکه یک تلویزیون روسیه، گفته است، «اگر نیروهای نظامی سوریه (نیروهای وابسته به دولت مرکزی) در مبارزه علیه تروریسم، قدرت و اراده نشان دهند، بخت پیدا کردن راهی برای مصالحه، بیشتر خواهد شد».

پیش از این گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده بود که حضور نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه، برای جلوگیری از فروپاشی ارتش بشار اسد و امکان ایجاد یک راه‌حل سیاسی و تشکیل دولت انتقالی احتمالی‌ است.

تلاش‌های مسکو تاکنون برای آنکه، با حضور بشار اسد ائتلافی بین‌المللی علیه گروه‌های افراطی تشکیل دهد، نتیجه ای در پی نداشته است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز یک‌شنبه در سخنان تلویزیونی خود گفته است که عملیات نظامی در سوریه از خیلی قبل‌تر برنامه‌ریزی شده بود و ناگهانی نبوده است.

پوتین گفته است: «داده‌های اطلاعاتی لازم (برای انجام حملات هوایی در سوریه) در مرکزی در بغداد جمع‌آوری می‌شود، که با ایده‌ای از ستاد مشترک ارتش روسیه و همکاری نظامی سوریه و عراق ایجاد شده است».

ستاد مشترک ارتش عراق در چهارم مهر ماه بیانیه‌ای صادر کرده بود و همکاری‌های اطلاعاتی میان آن کشور، روسیه، سوریه و ایران، علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را تائید کرده بود.

روسیه از نزدیک به دو هفته پیش حملاتی هوایی را در سوریه علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و «گروه‌های تروریستی» آغاز کرده است.

ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی، پیشتر گفته بودند ۹۰ درصد حملات هوایی روسیه طی روزهای گذشته، به مواضعی غیر از «حکومت اسلامی» و القاعده در سوریه، انجام شده است.

«مدرن‌ترین جنگ‌افزارها»

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید در حملات هوایی در سوریه از جنگ‌افزارهای جدیدی استفاده شده است. به گفته او به این خاطر که «نشان داده شود روسیه، در صورت نیاز، تمایل به استفاده از فن‌آوری بسیار پیشرفته نظامی را دارد».

این سخنان در اشاره به استفاده از موشک‌ها «کالیبر ان‌کا» گفته شده که از ناوگان روسیه در دریای خزر به اهدافی در سوریه پرتاب شدند.

حسین آرین، کارشناس نظامی، پیشتر به رادیو فردا گفته بود، از آنجایی که استفاده از موشک‌های دورپرواز «کالیبر» چندان لزومی نداشته است، به نظر می‌رسد هدف اصلی مسکو «نشان دادن توان نظامی و موشکی روسیه و قدرت‌نمایی» بوده است.

این در حالی‌ست که گزارش‌هایی از سقوط برخی از این موشک‌ها در خاک ایران منتشر شده است.

مقام‌های روسیه و ایران این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز یک‌شنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، به «۶۳ هدف» در سوریه حمله شده است که یک مرکر فرماندهی «تروریستی» و انبار مهمات و پایگاه‌های دیگر از جمله آنها بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG