لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

هواپیمایی قشم و باشگاه فوتبال راه‌آهن «واگذار می‌شوند»


بابک زنجانی سرمایه‌گذار شرکت هواپیمایی قشم و مالک باشگاه راه‌آهن است
بابک زنجانی سرمایه‌گذار شرکت هواپیمایی قشم و مالک باشگاه راه‌آهن است
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، می‌گوید شرکت هواپیمایی قشم و باشگاه فوتبال راه‌آهن، که متعلق به شرکت بابک زنجانی میلیاردر بازداشت‌شده ایرانی است، واگذار می‌شوند.

آقای پورمختار روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت اموال بابک زنجانی پس از جمع‌آوری به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس ایران «تیم فوتبال راه‌آهن در شرف واگذاری است، البته قیمت گذاری مبنایی دارد که برای واگذاری باید دیون را کسر کرده یا با همان دیون با خریدار توافق شود.»

او افزوده است که در نهایت مبلغ حاصل از واگذاری از میزان بدهی بابک زنجانی کسر می‌شود.

منصور ابراهیم‌زاده، سرمربی تیم راه‌آهن، ۱۵ فروردین ماه به خبرگزاری تسنیم در مورد ادامه همکاری خودش و بازیکنان تیم با این باشگاه ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

یک روز بعد از آن خبرگزاری ایسنا از قول مدیرعامل باشگاه راه‌آهن از موافقت مالک آن، بابک زنجانی، با واگذاریش خبر داده بود.

بابک زنجانی، بازرگان و میلیاردر ایرانی در دی ماه سال گذشته بازداشت شد. دادستان کل کشور در زمان بازداشت گفته بود پرونده او در رابطه با جرایم اقتصادی است.

پیشتر در دهم بهمن ماه معاون اول قوه قضائیه ایران از توقیف اموال آقای زنجانی خبر داده بود.

همزمان غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور نیز گفته بود که «متهم (زنجانی) فهرست اموالش در داخل و خارج کشور را در اختيار ما قرار داده و برای آن نيز قيمتی را تعيين کرده است».

در گفت‌وگوی منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اشاره‌ای به بهای شرکت‌هایی که در شرف واگذاری هستند، نکرده است.

تیر ماه سال گذشته خبرگزاری فارس از بابک زنجانی در جریان نشستی خبری نقل کرده بود که با ورود ۱۷ فروند هواپیمای دوربرد به هواپیمایی قشم، با احتساب لوازم یدکی که تا یک‌ونیم سال آینده تامین شده، «اکنون ارزش هواپیماهای شرکت ۲ هزار میلیارد تومان است».

البته در همان زمان آقای زنجانی شمار هواپیماهای فعال را پنج فروند عنوان کرده بود.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، گفته است که ارزش اموال بابک زنجانی کمتر از مجموع بدهی‌های او به دولت است که ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌شود.

از جمله شرکت‌های او، هولدينگ توسعه سورينت قشم، اولين بانک سرمايه‌گذاری اسلامی در مالزی، سهامدار شرکت هواپيمايی اُنور ترکيه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجيکستان است.

این میلیاردر که از بازگانان نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود همچنين شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی ديگری نيز در ايران، دوبی، ترکيه و تاجيکستان دارد.

بنا بر گفته مقام‌های ایرانی او -از جمله- با دور زدن تحریم‌ها نفت می‌فروخت. در عین حال اتهام‌‌های مختلفی در رابطه با فساد مالی نيز متوجه اوست.
XS
SM
MD
LG