لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

نتایج یک نظرسنجی تازه در مورد منع موقت ورود اتباع کشورهای هفت‌گانه


نتایج نظرسنجی تازه‌ای از رویترز/ایپسوس می‌دهد که شمار بیشتری از آمریکایی‌ها موافق فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر منع موقت صدور روادید برای اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان و نیز منع موقف ورود شماری از پناهجویان هستند، تا مخالف آن.

فرمان اجرایی ترامپ شامل حال همه پناهجویان نمی‌شود و اقلیت‌های مذهبی این کشورها را در بر نمی‌گیرد. انتقادهایی از سوی شماری از سیاستمداران و جوامع مدنی به این فرمان شده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده این فرمان موقتی‌ست و هدف از آن حفظ امنیت آمریکا و مردم آن است.

به گزارش گاردین، تا کنون دو نظر سنجی معتبر در خصوص دستور منع ورود اتباع ایران، سومالی، سودان، عراق، یمن، لیبی و سوریه به آمریکا انجام شده است. نتایج هر دو نشان می‌دهند که بزرگسالان آمریکایی بیشتر از اینکه مخالف این طرح باشند، با آن هم عقیده‌اند.

در یک نظر سنجی که توسط دو موسسه رویترز/ایپسوس در روزهای ۳۰ و ۳۱ ژانویه، تنها چند روز پس از اعلام این فرمان اجرایی انجام شد، ۱۲۰۱ نفر از آمریکایی‌هایی به این سوال که آیا شما با فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری ترامپ که مانع ورود پناهجویان و همینطور افراد هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا می‌شود موافقید یا مخالف؟» پاسخ دادند. ۴۸ درصد گفتند که با این فرمان موافق هستند. این درحالی است که ۴۱ درصد گفته‌اند با آن مخالفند. این گروه شامل افراد مستقل و همینطور تقریبا شماری مساوی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و دمکرات بود.

در نظرسنجی دیگری که توسط موسسه «راسموسن ریپورتس» چند روز قبل از اعلام این دستور انجام شده بود، هزار نفر به این پرسش که «آیا شما با منع موقت ورود پناهندگان اهل کشور سوریه، عراق،‌ ایران، لیبی، ‌سومالی، سودان و یمن تا زمانی که دولت فدرال توانایی‌اش را در زمینه شناخت تروریست‌های بالقوه که به آمریکا می‌آیند افزایش دهد، موافق یا مخالفید؟» پاسخ دادند.

۵۷ درصد این افراد گفتند که با این فرمان موافق هستند. در حالی که ۳۳ درصد گفتند مخالفند و ۱۰ درصد هم گفتند که نظری ندارند.

البته انتقادهایی به نظرسنجی «راسموسن ریپورتس» وارد شده است مبنی بر این‌که، سوال آنها به خواننده القا می‌کند در حال حاضر دولت فدرال سابقه این افراد را بررسی نمی‌کند. پناهجویانی که وارد آمریکا می‌شوند، باید توسط چهار آژانس مختلف دولتی بررسی شوند و مراحل مختلف تشخیص هویت و عدم سو سابقه را طی کنند.

↵​در مورد نتایج نظرسنجی «راسموسن ریپورتس» بیشتر بخوانید

فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته صادر شد و در مورد اتباع کشورهای هفت‌گانه برای مدت سه ماه اجرا خواهد شد. وزیر امنیت میهن آمریکا گفته است ممکن است شماری از کشورهای این فهرست، پس از این سه ماه نیز همچنان در فهرست باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG