لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

اد رویس: حکومت ایران همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد


U.S. -- Ed Royce (R-CA) speaks during a news conference in Washington, DC, 29Mar2011
U.S. -- Ed Royce (R-CA) speaks during a news conference in Washington, DC, 29Mar2011

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، می‌گوید حکومت ایران در زمان ریاست‌جمهموری حسن روحانی، همچنان به شکل عمیقی به نقض حقوق شهروندان خود می‌پردازد.

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به حملات اخیر با اسید به زنان در اصفهان و یا اعدام ریحانه جباری که به گفته او «تنها گناهش دفاع از خود در برابر تجاوز بوده» اشاره کرده است.

آقای رویس در بیانیه‌ای که ششم آبان ماه در این مورد منتشر شده، می‌گوید پس از حملات به زنان، «واکنش دولت ایران به جمعیت معترضان، بازداشت وکیل مدافع حقوق بشر، نسرین ستوده، و تصویب قانونی بود که به جای جلوگیری از چنین حملات شنیعی، تحریک [به انجام آن] می‌کند.»

اخیرا طرحی در مجلس ایران در حال بررسی است که هدف آن حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» عنوان شده است.

ماده نهم و دهم این طرح که بخش‌هایی از آن با مخالفت دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز روبه‌رو شده، تصویب شده است.

از جمله طبق ماده نهم این طرح، «حذف بیت‌المال و اموال عمومی»، «انضباط اداری و مالی»، «تکریم ارباب رجوع»، «فساد اداری، مالی و یا اقتصادی» و «تجمل گرایی و اشرافی‌گری» از جمله مصادیق «امر به معروف و نهی از منکر» خواهد بود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ابراز نگرانی کرده است که قانونی که تصویب شده دست نیروهای بسیجی را بیش از پیش برای حمله به زنان ایران به خاطر نوع پوشش آنها باز می‌گذارد.

اد رویس در عین حال از دولت باراک اوباما خواسته است تا موارد نقض حقوق بشر در ایران را زمانی که مشغول مذاکرات اتمی با تهران است مد نظر داشته باشد. به گفته او «اگر نه غیر ممکن، سخت است که تصور کرد حکومت ایران یک حکومت صلح‌آمیز اتمی خواهد بود، وقتی چنین خشونت‌بار با شهروندان خودش رفتار می‌کند».

روز سه‌شنبه سازمان ديده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از حکومت ايران خواست تا به بازداشت و آزار نسرين ستوده،‌ وکيل و فعال حقوق بشر،‌ پايان داده و به او اجازه دهد مخالفت مسالمت آميز خود را ابراز کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران نیز گزارش تازه‌ای ارائه کرده که در آن از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران و محاکمه برخی فعالان حقوق گروه‌های مذهبی و قومی به اتهام محاربه و مفسد فی الارض ابراز نگرانی شده است.

XS
SM
MD
LG