لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

روحانی: پیشبرد روابط با نهادهای اروپا از اهداف اولیه دولت است


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در در پاسخ به تبریک مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، به خاطر انتخاب شدن او در این مقام گفت پیشبرد روابط با پارلمان اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای اروپایی از اهداف اولیه و جدی دولت یازدهم است.

حسن روحانی در این نامه که ۱۸ شهریور منتشر شد، نوشته است «از هر گونه گفت‌وگو و تبادل نظر استقبال می‌شود».

آقای روحانی در نامه خود به آقای شولتز ابراز امیدواری کرده است که با حضور او در سمت ریاست پارلمان اروپایی روابط ایران و اروپا در دوره پیش رو بهبود و توسعه پیدا کند.

رئیس‌جمهوری ایران از «حمایت‌های» رئیس پارلمان اروپا در «حفظ و تقویت روابط» تشکر کرده است.

کم و بیش همزمان با انتشار این نامه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز در دیدار با ماساهیرو کومورا، فرستاده نخست‌وزیر ژاپن گفته است «دولت و ملت ايران با توجه به اطمينان از عملكرد خود، آماده اعتمادسازی متقابل بوده و به دنبال مذاكرات واقعی و بدون پيش‌شرط و مشخص كردن راه‌های اعتمادسازی بدون از دست دادن زمان و فرصت‌سوزی هستند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار به فرستاده نخست‌وزیر ژاپن گفته است «اگر بهانه‌گيري از سوی دوستان شما مطرح نباشد، انجام مذاكرات جدی و دستيابی به تفاهم مقدور است».

به نظر می‌رسد منظور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دوستان ژاپن، کشورهای غربی‌ست.

ایران به دلیل پیشبرد برنامه‌های اتمی خود از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌رو شده است.

در کنار این تحریم‌ها، کشورهای غربی نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند.

حسن روحانی، که از حمایت محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیسان جمهوری پیشین ایران، در زمان کارزار انتخاباتی برخوردار شد، «تعامل» با جهان را از جمله مهم‌ترین سیاست‌های خود عنوان کرده است.

اما از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، نیز در روز ۱۸ شهریور در یک سخنرانی برای امامان جمعه، در مورد رابطه با غرب هشدار داد.

رهبر جمهوری اسلامی که عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیرنده در ساز و کار سیاسی ایران است، همواره با دیده تردید به رابطه با غرب نگریسته و این را در سخنان خود نیز ابراز کرده است.

او در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است دولت و مسئولان ایران باید «تحرکات» غرب را در «چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای سیاستمداران غربی را متهم به دروغگویی کرده و گفته است آنها «باطنا» از «کشتار» مردم احساس ناراحتی نمی‌کنند.

دولتمردان غربی از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که پرسش‌های مربوط به برنامه اتمی ایران و خواست‌های مطرح شده در مورد آن‌ پاسخی روشن بگیرند.

مقام‌های دولتی ایران نیز طی هفته‌های گذشته بر تعامل با جهان تاکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG