لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

ابراز «رضایت» روسیه و اوپک از تلاش‌ها برای کاهش میزان تولید نفت


تاتارستان، روسیه
تاتارستان، روسیه

وزرای روسیه و شماری از کشورهای عضو اوپک در پی دیداری غیررسمی در وین، از تلاش‌ طرف‌ها برای کاهش تولید نفت و افزایش بهای این منبع انرژی ابراز «رضایت» کرده‌اند.

وزیران نفت روسیه و برخی اعضای اوپک روز دوم بهمن‌ماه در وین دیدار کردند. این دیدار جنبه رسمی نداشت و ساعاتی پیش از دیدارهای رسمی در مقر اوپک در پایتخت اتریش، انجام شده‌است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از الکساندر نوُواک، وزیر انرژی روسیه، گفته است «ما از برنامه [خودمان] جلوتریم و ادامه خواهیم داد». به گفته آقای نوُواک طرف‌ها «همه تلاش خود را می‌کنند تا پایبندی و عمل به قول‌های داده‌شده، گسترش پیدا کند».

وزیران این چند کشور گفته‌اند روسیه توانسته‌است سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت از تولید خود بکاهد؛ در عین‌حال عربستان، الجزایر و کویت نیز بیشتر از آنچه درخواست‌شده بود از تولید خود کاسته‌اند. توافق بین طرف‌ها برای کاهش تولید، در جهت افزایش بها، در میانه آذر ماه گذشته به دست آمده بود.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، گفته تولیدکنندگان در حال حاضر هم ۱.۵ میلیون بشکه از تولید روزانه کاسته‌اند.

خبرگزاری روسی تاس، از وزیر انرژی روسیه نقل کرده است که کشورش ۱۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود کاسته‌است. مقام‌های روس می‌گویند این کشور ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز تولید دارد.

وزرای روسیه و عمان، دو تولیدکننده غیر عضوِ اوپک، و نیز هم‌تایان آن‌ها از عربستان، قطر، کویت، الجزایر و ونزوئلا، دیدارهایی در وین خواهند داشت تا بر نحوه عمل به توافق آذرماه مروری بکنند.

بنا بر گزارش‌ها توافق آذر ماه با میانجی‌گری‌های ولادیمیر پوتین میان ایران و عربستان شکل گرفت. طرف‌های این توافق قرار است طی شــش ماه، مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه از تولید ارسالی به بازارهای جهانی بکاهند.

بهای نفت در پی توافق میان این کشورها با افزایش بی‌سابقه در ۱۸ ماه گذشته به ۵۸ دلار در بشکه رسید.

XS
SM
MD
LG