لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

در پی سرنگونی جت روسی اوباما و اردوغان تلفنی گفت‌وگو کردند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای او در ترکیه، در پی سرنگونی جت روسی به وسیله ارتش ترکیه، گفت‌وگویی تلفنی داشتند که محور آن «لزوم کاهش تنش‌ها» عنوان شده است.

این گفت‌وگوی تلفنی، سوم آذر ماه، در حالی انجام شده که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا گفته است جنگنده سرنگون شده روسی، پس از ورودی که به خاک ترکیه داشته، در نهایت داخل خاک سوریه مورد اصابت قرار گرفته است.

این مقام دولتی که نامش فاش نشده می‌گوید ارزیابی موجود، بر اساس ردیابی حرارت ناشی از موتور هواپیما انجام شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است جنگنده ارتش آن کشور، خارج از خاک ترکیه هدف قرار گرفته است.

در گفت‌وگوی تلفنی میان روسای جمهوری ترکیه و آمریکا، باراک اوباما، بر «حمایت ایالات متحده و ناتو از حق ترکیه برای دفاع از تمامیت ارضی خود» تاکید کرده است.

پیش از این نیز دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی که ترکیه نیز عضوی از آن است، با آنکارا اعلام همبستگی کرده بود.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید در مورد گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا منتشر کرده «رهبران دو کشور در مورد اهمیت کاهش تنش‌ها و پی‌گیری تمهیداتی که جلوی رخ دادن چنین سوانحی را در آینده بگیرد، توافق کرده‌اند».

بامداد سه‌شنبه، ترکیه یک سوخو ۲۴ ارتش روسیه را سرنگون کرد؛ برای نخستین بار طی شش دهه گذشته که یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی یک جنگنده روسی را سرنگون کرده است.

ارتش ترکیه می‌گوید جنگنده روسیه، پیش از هدف قرار گرفتن، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و شلیک به آن «پس از چندین بار اخطار» انجام شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه رخداد بامداد سه‌شنبه را «خنجر زدن از پشت» به کشوری که «در حال مبارزه با تروریسم است» توصیف کرده است.

روسیه از دو ماه پیش حملاتی هوایی را در سوریه انجام می‌دهد که می‌گوید هدف از آن ضربه زدن به «گروه‌های تروریستی» و گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست.

مسکو در عین حال از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود. ارتش و متحدان رئیس‌جمهوری سوریه تحت حمایت حملات هوایی دو ماه گذشته، دست به پیشروی‌هایی در برخی مناطق آن کشور، علیه برخی گروه‌های شورشی زده‌اند.

در آغاز عملیات روسیه، ناتو و ایالات متحده گفتند عمده حملات هوایی به گروه‌های شورشی غیر افراطی انجام شده است.

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود.

روسیه، ترکیه، ایران، آمریکا، عربستان سعودی و چند کشور دیگر در حال پی‌گیری مذاکراتی هستند که هدف از آن برون‌رفت از بحران سوریه توضیف می‌شود.

هنوز مشخص نیست سرنگونی جنگنده روسیه چه تاثیری بر روند این مذاکرات خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG