لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

نصرالله سجادی؛ به‌جامانده از نسل اول مدیران ورزشی پس از انقلاب


نصرالله سجادی معاون محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، سمت سرپرستی این وزارتخانه تا معرفی وزیر جدید را به عهده گرفته است.

در حکم صادره از رئیس جمهور برای آقای سجادی آمده است «نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی» شما را به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان برمی‌گزینم.

حال در فاصله هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، پس از محمد عباسی و محمود گودرزی از دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی که هر دو با انتقاد گسترده خانواده ورزش مواجه بودند، چشم انتظار سومین وزیر در تاریخ ورزش ایران هستند.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ نوزدهم آبان ۹۲ به نصرالله سجادی برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد. او حدود سه سال بعد با حکم رئیس جمهوری، سرپرستی این وزارتخانه را به عهده گرفته است.

سجادی فقط ۱۲۴ رای موافق گرفت و ۱۰۷ رای مخالف داشت. در جریان بررسی صلاحیتش، سیدمحمد بیاتیان، زهره طبیب‌زاده نوری، نادر قاضی‌پور، و فاطمه رهبر به عنوان مخالف صحبت کردند. موافقان هم بر سابقه‌ او در آموزش و پرورش و کمیته المپیک اشاره کردند.

بیاتیان با بیان اینکه ورزش نباید «جولانگاه سیاسی‌کاران و کسانی که سنخیتی با حوزه جوانان و ورزش ندارند» باشد، گفت: سجادی در حوزه جوانان تخصصی ندارد و در بخش عدالت در تقسیم امکانات نیز برنامه‌ای نداده است.

خود سجادی در نشست علنی اعلام کرد وضعیت چندان خوبی در فدراسیون‌ها نداریم و عده‌ای با «رانت و مناسب سیاسی» خود را جزو اعضای فدراسیون قرار داده‌اند.

سجادی «سروسامان بخشیدن به فدراسیون‌ها» را برنامه خود دانست. او وزیر نشد اما در نقش مرد شماره دو این وزارتخانه نیز نتوانست برنامه‌ای را که وعده داده بود اجرا کند.

در حال حاضر، انتخابات بسیاری از فدراسیون‌ها به تعویق افتاده و زمان دقیق برگزاری‌اش نامشخص است.

مقابله با افرادی که به زعم او با رانت و مناسب سیاسی وارد ورزش شده‌اند نیز در حد‌‌ همان وعده پشت تریبون مجلس باقی ماند.

مسئله واگذاری باشگاه‌ها به بخش خصوصی، همچنین برکناری افراد دو شغله یا بازنشستگان دولتی نیز از جمله موضوعاتی است که وزارت تحت معاونتش توفیق چندانی در آن کسب نکرد.

سجادی حالا باید این وزارتخانه تا زمان معرفی وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی اداره کند.

او مانند گودرزی وزیر مستعفی، یکی از بازماندگان نسل اول مدیران انقلاب اسلامی در عرصه ورزش است که پس از پاکسازی مدیران ورزشی نظام شاهنشاهی بر سر کار آمد؛ جوانان انقلابی در وزارت آموزش و پروش که مصطفی داودی در دولت محمدعلی رجایی زمینه ورودشان را مهیا کرد.

سجادی با وجود فعالیت در تمام این سال‌ها، مسئولیت ورزشی خاصی که همه روزه مقابل دیدگان عموم باشد، بر عهده نداشت. و شاید همین مسئله از دلایل دیرپایی حضورش در محیط ورزش باشد.

مسئولیت تشریفاتی سرپرستی کاروان‌های ورزشی در المپیک‌ها و بازی‌های آسیایی از جمله فعالیت‌های دائمی مردی بوده است که حالا در آستانه ۷۶ سالگی، برای مدتی هرچند کوتاه، سکان ورزش ایران را در اختیار خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG