لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

ابراز حیرت چند کشور از عضویتشان در ائتلاف «ضد تروریسم» عربستان


خودروهای زرهی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در راه یمن
خودروهای زرهی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در راه یمن

چند کشور وارد شده در فهرست ائتلاف «ضد تروریسم» به رهبری عربستان سعودی، از حضور در آن ابراز شگفتی کرده یا در مورد نقش خود در آن پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند.

عربستان ۲۳ آذر ماه با نام بردن از ۳۴ کشور «اسلامی»، اعلام کرد ائتلافی تشکیل داده است که هدف از آن «مبارزه با تروریسم» است و مرکز فرماندهی آن نیز در ریاض قرار خواهد داشت.

کشور دومی که در این فهرست از آن نام برده شده، پاکستان، از این موضوع ابراز شگفتی کرده است.

به گزارش وب‌سایت «داون» احمد چوهدری، قائم‌مقام وزیر خارجه پاکستان، گفته است «من از اینکه عربستان نام پاکستان را به عنوان عضوی از ائتلاف آورد، شگفت‌زده شده‌ام.»

وزارت خارجه پاکستان از سفارت خود در ریاض خواسته است تا توضیحاتی در این مورد از مقام‌های سعودی بگیرد.

در لبنان، واکنش مقام‌های ارشد آن کشور با یکدیگر در تناقض بود؛ در حالی‌که نخست‌وزیر از آن حمایت کرده است، وزارت خارجه حضور لبنان در این ائتلاف را رد کرده است.

در عین حال تمام سلام، نخست‌وزیر، به گروه حزب‌الله لبنان، گفته است که هدف حملات قرار نخواهد گرفت. کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، که عمده آن‌ها در فهرست عربستان هستند، حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی می‌دانند و در سال ۲۰۱۳ برای مقابله با نفوذ آن هم‌پیمان شدند. اعضای حزب‌الله لبنان، از مهم‌ترین سازمان‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، در نبردهای سوریه به سود بشار اسد، حضور مستقیم دارند.

مالزی، دیگر کشور واردشده در فهرست عربستان، گفته است تعهد نظامی در این جریان وجود ندارد. به گزارش روزنامه استار، هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع مالزی می‌گوید «تعهد نظامی نداریم. این جریان آن طور که ما می‌فهمیم یک جور اتحاد برای مقابله با شبه‌نظامیان است».

اندونزی نیز به فهرست عربستان واکنش نشان داده و به گزارش رویترز یک مقام ارشد آن کشور گفته جاکارتا تمایلی به عضویت در این ائتلاف ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آن نیز گفته مهم است که اول از جزئیات باخبر شویم تا بعد در مورد عضویت در آن تصمیم‌گیری کنیم.

یمن دیگر کشوری‌ست که نام آن در فهرست عربستان سعودی آمده است. این در حالی‌ست که دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، که از حمایت ریاض برخوردار است، خود درگیر نبردهای داخلی‌ست و بر تمامی کشور کنترلی ندارد. در حال حاضر ائتلافی عربی به رهبری عربستان در تلاش برای بازگرداندن قدرت به آقای هادی‌ست. شورشیان حوثی مخالف هادی از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، پیشتر گفته بود که «اتئلاف» جدید برای مقابله با تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان دست به اقداماتی خواهد زد. او البته جزئیات بیشتری هم در این مورد بیان نکرده بود.

XS
SM
MD
LG