لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

بازداشت ده‌ها نفر در عربستان به ظن طرح رشته‌ای از حملات


عربستان سعودی می‌گوید ۹۳ نفر را «در این میان افرادی مرتبط با گروه حکومت اسلامی» که قصد انجام رشته حملاتی را، از جمله به سفارت آمریکا در ریاض داشتند، بازداشت کرده است.

در بیانیه‌ای که در این مورد وزارت کشور عربستان، هشتم اردیبهشت، در خبرگزاری رسمی سعود منتشر کرده، سخنگوی این وزارت‌خانه گفته است مقام‌ها «توطئه یک گروه شبه‌نظامی، که دست‌کم دو شهروند سوری و یک شهروند سعودی عضو آن بودند را برای حمله به سفارت آمریکا در میانه مارس (یک ماه و نیم پیش)، خنثی کرده‌اند».

شهروند سعودی که به گفته این بیانیه «سوءسابقه» داشته است در ۱۸ آوریل (۱۰ روز پیش) بازدشت شده است. پس از آنکه نیروهای امنیتی در خودروی او لوازمی مانند، چند باتری، چند شارژر تلفن همراه و لوازم الکترونیکی دیگر پیدا کرده‌اند.

دو مظنون دیگر در همان میانه ماه مارس بازداشت شده بودند.

ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، پنج نفر از بازداشت‌شدگان در ارتباط با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بوده‌اند.

بیش از ۶۰ نفر از افراد بازداشت‌شده طی هفته‌های گذشته، به گفته مقام‌های آن کشور، شهروند عربستان هستند. آنها قصد انجام رشته حملاتی را به مکان‌های مسکونی، نیروهای امنیتی و زندان‌ها داشته‌اند.

ژنرال ترکی در عین حال گفته است پنج نفر مرتبط با «حکومت اسلامی» بازداشت شده‌اند که در حملاتی در ماه‌های اخیر ۱۵ غیرنظامی و نیروی امنیتی را کشته‌اند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌گوید مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده انجام این بازداشت‌ها را تائید کرده‌اند.

در میانه ماه مارس سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های خارجی در ظهران و جده برای مدتی بسته بودند و تحت کنترل شدید پلیس قرار داشتند.

عربستان سعودی عضو ائتلافی به رهبری آمریکا است که حملاتی را علیه اسلام‌گرایان در سوریه و نیز عراق انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG