لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

پادشاه عربستان ولیعهدش را به نشست با اوباما می‌فرستد


محمد بن نایف، در میانه تصویر، همراه محمد بن سلمان، نایب ولیعهد (سمت چپ)
محمد بن نایف، در میانه تصویر، همراه محمد بن سلمان، نایب ولیعهد (سمت چپ)

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، پادشاه آن کشور، ملک سلمان، ولیعهد خود را به اجلاس کشورهای خلیج فارس و رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌فرستد؛ تنها دو روز پس از آنکه گفته شده بود ملک سلمان در آمریکا «حضور خواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، ۲۰ اردیبهشت، اعلام کرده است که محمد بن نایف، رهبری هیئت آن کشور در اجلاس آمریکا، که به گفته منابع آن کشور بر همکاری‌های نظامی متمرکز خواهد بود، می‌فرستد.

خبرگزاری فرانسه «امتناع» ملک سلمان از حضور در نشستی که قرار است در کمپ دیوید برگزار شود را نشان‌دهنده «نگرانی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا» نامیده است.

باراک اوباما برای اجلاس روز سه‌شنبه و چهارشنبه از شش پادشاه، امیر و سلطان کشورهای خلیج فارس، دعوت کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مذاکرات اتمی، بحران یمن و سوریه، از موضوعاتی هستند که انتظار می‌رود بر سر آن‌ها در واشینگتن و کمپ دیوید بحث شود.

علاوه بر مذاکرات اتمی، هم بحران یمن و هم جنگ داخلی سوریه، خود از مواردی به شمار می‌روند که انتقادها و حملات لفظی تندی را میان تهران و ریاض سبب شده‌اند.

در یمن، ایران از حامیان حوثی‌های شورشی به شمار می‌رود، در حالی‌که ائتلافی به رهبری عربستان، هفته‌هاست با انجام حملاتی هوایی تلاش دارد آن‌ها را عقب براند.

در سوریه نیز، ریاض از مخالفان سرسخت حکومت بشار اسد و تهران از حامیان اصلی آن به شمار می‌رود.

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول مقام‌های عرب نقل کرده است که نرفتن ملک سلمان به اجلاس، به نظر آنها، نشانه ناامیدی او از تضمین‌هایی‌ست که کاخ سفید در نظر دارد، در حمایت از متحدان عرب خود در برابر ایران، ارائه کند.

از سوی دیگر روزنامه واشینگتن‌پست از قول مقام‌های آمریکایی گفته است نرفتن ملک سلمان به نشست کمپ دیوید، علامتی مبنی بر نارضایتی از تضمین‌های امنیتی که قرار است آمریکا به کشورهای عربی خلیج فارس بدهد، نیست.

به گزارش واشینگتن‌پست و به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه، عادل الجبیر، بعد از ظهر جمعه، به جان کری گفته بود ملک سلمان به واشینگتن می‌رود.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه از قول یکی از سخنگویان کاخ سفید گزارش داده بود که پادشاه سعودی روز چهارشنبه به دیدار اوباما در واشینگتن خواهد رفت.

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته قرار است ملک سلمان، روز دوشنبه، برای گفت‌وگو در مورد تصمیم ناگهانی خود در آخرین لحظه، با باراک اوباما، تماس تلفنی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG