لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ویدئوی رقص و بازی زنان عربستان طی دو هفته بیش از ۳ میلیون بار دیده شد


تصویری از ویدئو
تصویری از ویدئو

دیدن زنانی که در یک کلیپ موسیقی دوچرخه سواری می‌کنند،‌ بسکتبال و بولینگ بازی می‌کنند و می‌رقصند، امر تازه‌ای نیست، اما اگر این کلیپ موسیقی در عربستان سعودی اتفاق فیلم‌برداری شده باشد و زنان سوار بر دوچرخه و در حال رقص،‌ همه نقاب داشته باشند، آن‌وقت است که تبدیل به یک خبر بین‌المللی می‌شود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۲۴، یک ویدئوکلیپ تازه از ماجده العیسی خواننده پاپ اهل عربستان سعودی سر و صدای زیادی در اینترنت به پا کرده است.

این ویدئو که «دلواپسی‌ها» نام دارد،‌ طی دو هفته که از انتشار آن می‌گذرد، بیش از سه میلیون بازدید کننده در یوتیوب داشته است.

در قسمت اول این ویدئو، چند زن که همگی نقاب بر صورت و چادر بر تن دارند، در صندلی‌های عقب یک خودرو نشسته‌اند و یک پسربچه در حال رانندگی است در حالی‌که صندلی مسافر در جلو خالی مانده است. زنان دست می‌زنند و می‌خوانند: «اگر خدا شر این مردها را کم کند».

خبرگزاری فرانسه اشاره می‌کند که این عبارتی تقریبا منسوخ شده است که بیشتر در بخش القاسم، در شمال ریاض، پایتخت عربستان، رواج داشته است.

در ادامه این ویدئو، زنان که در حال رقص، اسکیت‌سواری و بازی بسکتبال هستند می‌خوانند که «مردها ما را روانی می‌کنند» و «مردها دیوانه‌مان کرده‌اند».

در یک صحنه از این کلیپ، اتاق خبر کاخ سفید نشان داده می‌شود در حالیکه یک ماکت کاغذی دونالد ترامپ از پشت تریبون ظاهر می‌شود. بر روی تابلوی تریبون نوشته شده «کاخ مردان» و حضاری که پشتشان به دوربین است، پلاکاردی با عکس هیلاری‌ کلینتون با یک ضربدر قرمز و همینطور یک پلاکارد با علامت سبیل دیده می‌شود.

به گزارش اینترنشنال‌بیزینس تایم، در کشوری که اختیار زنان به طور کامل به دست بستگان مردشان است،‌ ویدئو کلیپ ماجد العیسی سر و صدای زیادی در رسانه‌‌های اجتماعی عربستان به پا کرده است.

در ماه گذشته، برخی کاربران سعودی شبکه‌های اجتماعی خواهان دستگیری و حتی اعدام زنی شدند که عکس بدون حجاب خود را در توئیتر منتشر کرده بود. این کاربر ۲۱ ساله در نهایت مجبور به پاک کردن حساب کاربری خود شد و در نهایت به علت نقض قوانین اخلاقی عربستان زندانی شد.

XS
SM
MD
LG