لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

ابراز امیدواری سیف به خروج بانک‌های ایران از «فهرست سیاه»


ولی‌الله سیف
ولی‌الله سیف

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، می‌گوید مقام‌های سازمان بین‌دولتی «گروه ویژه اقدام مالی» از تغییراتی که در سیستم بانکی ایران شده بی‌خبر بودند.

او ابراز امیدواری کرده بانک‌های ایرانی از «فهرست سیاه» خارج شوند، اما مشخص نکرده احتمالا چه زمانی چنین چیزی ممکن خواهد بود.

مصاحبه یازدهم اردیبهشت‌ماه ِ آقای سیف با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، در پی «دیدار» اخیر نمایندگان دولت ایران و «گروه ویژه اقدام مالی» در پاریس صورت گرفته‌است. این نخستین دیدار در این سطح طی هشت سال گذشته بود و رئیس کل بانک مرکزی نیز آن را تائید کرده‌است.

هدف «گروه ویژه اقدام مالی» که با ابتکار اعضای هفت قدرت اقتصادی جهان برپا شده، مقابله با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی اقدامات تروریستی‌ست.

رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید در دیدا اخیر نمایندگان این کشور و اعضای «گ.‌و.ا.م»، آنها از اقداماتی که تهران به تازگی انجام داده بی‌خبر بودند و «از گام‌هایی که بانک‌ها و سازمان‌های اقتصادی ایران برداشته‌اند، تعجب کردند».

شبکه‌سی‌ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های گروه ویژه اقدام مالی، دیدار اخیر میان طرف‌ها را تائید کرده، اما آنها جزئیات بیشتری از این دیدار ارائه نکرده‌اند.

سیف می‌گوید ایران اقدامات تازه‌ای انجام داده که قوانین تازه برای مبارزه با پولشویی و نیز «مقابله با تروریسم» را در بر می‌گیرد و حضور ایران در فهرست سیاه «عادلانه نیست». فهرست سیاه «گ.و.ا.م» علاوه بر کشور ایران، تنها کره شمالی را در بر می‌گیرد.

ایران در تلاش است تا از «فهرست سیاه» این گروه بیرون بیاید؛ آنچه اجازه خواهد داد تا انتقالات مالی و پول‌های بلوکه‌شده تهران، ممکن شود. چنین کاری البته به طور عمده نیاز به استفاده از دلار آمریکا دارد و با وجود لغو تحریم‌های هسته‌ای، وجود تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی ایران، «حمایت دولتی از تروریسم» و نقض حقوق بشر از سوی آمریکا، باعث شده تا همچنان بسیاری از بانک‌های اروپایی از معامله با ایران در هراس باشند.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که ایران به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد. ایران همچنان با اتهام «حمایت از تروریسم» روبه‌رو است که برای نمونه پشتیبانی ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان را شامل می‌شود. مقام‌های ایرانی همواره اتهام «حمایت از تروریسم» را رد کرده‌اند. سازمان‌های فرادولتی مکررا از نقض حقوق بشر در ایران نیز انتقاد می‌کنند که این موضوع نیز با انتقاد مقام‌هایی در ایران روبه‌رو است که تاکید دارند در این کشور مشکل حقوق بشر وجود ندارد.

گروه ویژه اقدام مالی در فوریه گذشته هشدار داده بود اگر ایران فعالیت‌های خود را در «مبارزه با پول‌شویی» و «ریسک تامین مالی تروریسم» افزایش ندهد، در جلسه پیش‌رو در ماه ژوئن، از کشورها خواهد خواست تا اقداماتی جدی‌تر را علیه تهران در پیش گیرند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به تازگی در جریان دیداری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است، واشینگتن همکاری بانک‌های بین‌المللی با شرکت‌ها و موسسات ایرانی که مورد تحریم نیستند را بلامانع می‌داند.

آقای کری گفته است دولت آمریکا آمادگی دارد برای برطرف کردن ابهام‌های موجود، مشخص کند چه نوع معاملاتی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام)، مجاز است.

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، هفته پیش گفته بود در اجرای برجام در قسمت رفع تحریم‌ها، در برخی از حوزه‌ها پیشرفت خوبی وجود داشته، اما در حوزه بانکی مشکلاتی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG